Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

# Michael Grant - De laatste missie (15+)

Lees meer
7 jaren 7 maanden geleden #88619 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: # Michael Grant - De laatste missie (15+)
Maar dit boek pretendeert niet dat het de waarheid vertelt. Het is gebaseerd op feiten, maar het verhaal is geheel fictief.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

7 jaren 7 maanden geleden #88620 door
Maar toch. Een verhaal mag wel een zeker realisme hebben en in een verhaal over de Tweede Wereldoorlog moeten geen dingen voorkomen, die in die tijd ook niet voorkwamen.

Lees meer
7 jaren 7 maanden geleden #88621 door marjo
We zijn het weer eens niet eens. Een fictieboek hoeft in mijn ogen niet te kloppen wat feiten betreft. Zeker niet als het verantwoord wordt.

Als je iets wilt lezen wat klopt, zijn er non-fictieboeken, (ha nog maar de vraag of die allemaal kloppen)

7 jaren 7 maanden geleden #88622 door
Ik vind dat een boek dat zich op historische gebeurtenissen baseert zich wel een beetje aan de feiten moet houden, tenzij je een boek schrijft in de zin van; 'wat zou er gebeurd zijn als?' Dat wil niet zeggen dat alles helemaal hoeft te kloppen, maar een groep vrouwelijke militairen, die zich met gevechtshandelingen bezig houden in de Tweede Wereldoorlog, lijkt me toch wat te veel fictie en te weinig met de realiteit te maken te hebben. Het een en ander moet wel geloofwaardig overkomen.

Lees meer
7 jaren 7 maanden geleden #88623 door marjo
En geloofwaardig is het voor mij ook. Of het nu mannen of vrouwen zijn, dat verandert eigenlijk aan de geschetste situaties niets.

Lees meer
7 jaren 7 maanden geleden #88627 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: # Michael Grant - De laatste missie (15+)
Als je jouw redenatie volgt Renate dan zouden er maar weinig boeken geschreven kunnen worden. Er zijn zoveel fictie-oorlogsboeken voor kinderen/jongeren waarin dingen gebeuren die zo zouden kunnen zijn geweest. De basis van die boeken is ook de Tweede Wereldoorlog waar ook fictieve handelingen en daden in verricht worden bijv. door honden (ik bedoel niet de speciaal opgeleide oorlogshonden) of heel jonge kinderen tot ca. 10 jaar (die ook niet in het verzet zaten) Dan zou je die ook niet mogen schrijven als je principieel wil blijven.

Het is wel een boek voor jongeren, en in (jongeren)boeken kan veel. Eigenlijk vind ik het juist wel goed dat een vrouw eens niet als de liefdevolle verpleegster of verzorgster wordt neergezet, alsof vrouwen niet anders kunnen, maar als iemand die meevecht, ondanks de vreselijke tijd en strijd. Misschien dat jongeren dan eens na gaan denken en zien dat het rollenpatroon ook anders kan. (ik ben een vreselijke pacifist dus juich geen enkele oorlog toe, daar gaat het dus niet om)

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.569 seconden