Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Stan van Elderen - Charlie Wallace (14+)

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13562 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Amsterdam was toch ook goed geweest?

Ik denk niet dat je in Amsterdam zo'n sfeer kan creeëren. Vergeleken bij New York is Amsterdam een dorp, veel kneuteriger, kleiner. Je hebt het centrum en dat is het. Door het 'Amerikaans' te maken kon dit verhaal wél. Uren zwerven door New York, die ouders die druk, druk druk waren.

Bezoek aan de psychiater wat in Amerika veel gewoner is enz.

Je krijgt een heel ander verhaal als het zich in Nederland zou afspelen.

De mentaliteit is anders, ouders met zulke banen moeten dan minstens in een grachtenpand wonen, of in Wassenaar.

Het zou een enger (nauw, krap) verhaal worden.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden - 19 jaren 5 maanden geleden #13563 door dettie

marjo schreef : maar ik vond het te abrupt..niet af.

Welk einde had jij gewild, marjo? Dat je de hele verwerking van Jonathan zou volgen? Ik vond juist dat einde zo mooi. Je weet die Jonathan krijgt weer een dreun, zouden z'n ouders nu meer aandacht hebben voor hem? Wordt hij nu beter opgevangen?

Het kan ook zijn dat Jonathan Charlie als eeuwig grote voorbeeld blijft zien. Gaat handelen in de geest van Charlie.. Overal op af gaat stappen.. Dat is juist het mooie van dit eind, je kan er veel kanten mee op, als je dan weer alles gevolgd had maakt het het verhaal dood denk ik.

Dettie

P.S. Dit boek is nu genomineerd voor de Gouden Uil zag ik, het staat op de Longlist Jeugdliteratuurprijs.
Laatst bewerkt 19 jaren 5 maanden geleden doordettie.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13572 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dat is juist wat mij tegenstaat, die Amerikaanse mentaliteit, zeker als je weet dat de schrijver gewoon een Nederlander is. Waarom ver halen wat je hier ook kunt krijgen? Amsterdam is groot genoeg vind ik, en een dierentuin is er ook. Wat is er mis met een grachtenpand als startpunt?

Ik denk ook dat 9/11 nu misschien nog wel gekend wordt door de jeugd, maar door kinderen die over volgend jaar of daarna dit boek lezen? Er staan alleen verwijzingen (de plek, vliegtuigen, doden) het wordt niet expliciet genoemd.

Wat me precies stoort aan het einde is denk ik dat de toon gewoon hetzelfde is, terwijl er iets schokkends gebeurd is. Er had verschil moeten zijn, misschien de tegenwoordige tijd uitgebreider, niet alleen de laatste alinea. Gelukkig ben ik geen schrijver..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13581 door dettie

Wat me precies stoort aan het einde is denk ik dat de toon gewoon hetzelfde is

Ja want Jonathan gaat ook door met iets waar hij al mee bezig was. Met het erge wat vroeger gebeurd is was hij nog niet klaar en nu komt er iets ergs bij...

Dettie

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13582 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Het is duidelijk dat jij helemaal tevreden bent. Bij mij knaagde er iets, het klopte gewoon niet.

Maar misschien was ik extra kritisch want vanaf het begin ergerde ik me al aan dat Amerikaanse sfeertje.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13584 door dettie
Ja ik was zeker tevreden, het boek staat zelfs in m'n lijstje beste boeken gelezen in 2006.

Gek is dat toch, wanneer je zelf weg bent van een boek dan heb je de neiging het te verdedigen, ik wel tenminste.

Dan wil je graag dat een ander het net zo mooi vindt en dat kan niet altijd hè.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.423 seconden