Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Pierre Lemaitre - Vrije val

Lees meer
8 jaren 10 maanden geleden #83078 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Pierre Lemaitre - Vrije val
Het lijkt wel een beetje op de beroemde test die mensen moesten doen. Daarbij moesten ze mensen een licht stroomstootje geven als ze een verkeerd antwoord gaven op de gestelde vragen. Maar het ging van kwaad tot erger, de stroomstoten werden steeds zwaarder. Op het laatst hoorden de proefpersonen de ander enorm gillen en schreeuwen van de pijn. De kandidaten wisten niet dat ze in werkelijkheid geen stroomstoten gaven en dat de mensen aan wie vragen gesteld werden acteurs waren.

De test ging er namelijk om hoe ver iemand zal gaan... Het bleek dus dat mensen heel ver gaan, ook al gilden en schreeuwden de mensen ze gingen gewoon door! De conclusie was schokkend: zo'n 65 procent van de proefpersonen ging door tot een dodelijk niveau van stroomsterkte.

Zo'n gijzeling gaat natuurlijk ook heel ver. Te ver.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

8 jaren 10 maanden geleden #83079 door
Beantwoord door in topic Re: Pierre Lemaitre - Vrije val
Tja, hoe ver wil je gaan voor een baan?

Ik ben bang dat ik ook wel redelijk ver wil gaan, hoewel ik daarbij geen mensen schade toe wil brengen.

Lees meer
8 jaren 10 maanden geleden #83081 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Pierre Lemaitre - Vrije val

Marjo schreef : Je vindt dat je pas na drie boeken weet of je een schrijver goed genoeg vindt - om te volgen? Maar je geeft debutanten toch wel een kans, hoop ik. Jawel, dat doe je wel, die zie ik ook voorbij komen. Pf, je stelt flinke eisen!

Haha, zo erg is het niet hoor. Op basis van dit boek zou ik geen boek meer van deze auteur willen lezen maar het vorige boek vond ik wel heel goed. Was het vorige boek een onverwachte topper of was dit laatste boek gewoon een keer een wat minder exemplaar? Om daarover te kunnen oordelen zou ik eigenlijk nog een boek moeten lezen.

<t></t>

Lees meer
8 jaren 10 maanden geleden #83082 door Annemarie

Dettie schreef : Het lijkt wel een beetje op de beroemde test die mensen moesten doen. Daarbij moesten ze mensen een licht stroomstootje geven als ze een verkeerd antwoord gaven op de gestelde vragen.

Dettie

Ja, er zijn wel vaker van die testen en ik vind het altijd schokkend hoe ver mensen dan bereid zijn te gaan. De gijzeling was niet echt maar dat wisten de gijzelaars niet!

<t></t>

8 jaren 10 maanden geleden #83083 door
Beantwoord door in topic Re: Pierre Lemaitre - Vrije val
Wat ik in zekere zin nog schokkender vind is hoe ver mensen kunnen gaan op eigen initiatief.

Bij de test van Milgram is er nog sprake van een gezagsverhouding tussen degene die stroomstoten moet geven en degene die de opdracht geeft.

nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram

Bij het bekende gevangenisexperiment van Stanford, is daar minder sprake van.

nl.wikipedia.org/wiki/Stanford-gevangenisexperiment

Lees meer
8 jaren 10 maanden geleden #83084 door Annemarie
Brrr, het Stanford-experiment. Dat blijf ik griezelig vinden.

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.497 seconden