Tja, aan de andere kant gaat dat welbevinden van die vluchtelingen ook vaak weer ten koste van mensen die hier al lang wonen. Het is ook niet leuk als je zelf een kind hebt, dat een woning zoekt, om dan te zien dat een vluchteling wel met voorrang aan een huis geholpen wordt.
En ik kan me ook voorstellen dat mensen hun ogen op een gegeven moment hun ogen willen sluiten voor het leed in de wereld, gewoon omdat het op een gegeven moment te veel wordt. Het is natuurlijk erg wat er elders gebeurt, maar we spiegelen ons uiteindelijk toch vooral aan onze eigen omgeving. Tegen iemand die ernstig ziek is, zeg je ook niet direct dat de mensen in de derde wereld het veel slechter hebben, zeker als ze gezondheidsproblemen hebben. Op die manier kun je namelijk alles ook wel weg relativeren.
En ja, je kunt wijzen op de arbeidsomstandigheden in de fabrieken waar onze spullen vandaan komen, of het nu om alle rommel van Primark, of de nieuwste Iphone gaat. Aan de andere kant, zouden deze mensen zonder die fabrieken helemaal geen inkomen hebben. Het is allemaal niet zo eenvoudig.
Als ik zie dat straattuig soms met veel inspanningen aan werk wordt geholpen, terwijl ik hemel en aarde moet bewegen om hulp te krijgen, dan heb ik ook tegenstrijdige gevoelens. Aan de ene kant vind ik het goed dat jongeren die problemen veroorzaken aan werk worden geholpen, zodat ze zich misschien niet meer vervelen en geen rotzooi meer trappen, maar aan de andere kant heb ik ook altijd een betaalde baan willen hebben.