Ik zou willen dat het eindelijk eens zomer werd, maar anderzijds: met een dekentje op de bank, kopje koffie naast me en intussen lekker De een van de ander lezend, heeft ook z'n charmes. Ik heb het uit, dit boek van Philip Kerr en ik vond het héél erg goed.
Zoals Marjo al aangaf in haar verslag, bijna alles heeft te maken met DE plot, ook de eerste zaakjes waarin hoofdpersonage Bernie Gunther betrokken raakt, en die minder interessant lijken. In die zin komt het verhaal inderdaad wat traag op gang, maar als lezer zie je een fractie van een seconde sneller dan Bernie in wat een puinhoop hij terecht komt. De afwikkeling van het verhaal leest als een trein, geeft zeker antwoord op vragen die ik me bij het begin van deze topic stelde (over hoe ex-nazi's zich voelden en gedroegen na de oorlog) en is ook heel verhelderend in breed historisch en politiek perspectief. De rol van de naoorlogse kerk bijvoorbeeld. De kiem van het Israëlisch-Palestijns conflict. De gepleegde gruweldaden en de aangehaalde (loze) excuses ervoor.
DUS: een heel leerzaam boek, maar niet alleen dat, ook spannend door een fantastisch plot, goed geschreven (al staan er enkele ergerlijke zetfouten in het boek), met mooi uitgewerkte karakters en als kers op de taart: er zit ook best veel (zwarte) humor in.
Beste mede-lezers: kunnen jullie je hierin een beetje vinden?