Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Philip Kerr - De een van de ander (SamenLB juni/juli 2008)

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden #24115 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dat geldt voor mij ook, en dat is bij veel boeken zo..
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Onderwerp Auteur
17 jaren 11 maanden geleden #24134 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Ik ben er vanavond in begonnen. Eindelijk :roll:

• Onderwerp Auteur
17 jaren 11 maanden geleden #24151 door
Ik zou willen dat het eindelijk eens zomer werd, maar anderzijds: met een dekentje op de bank, kopje koffie naast me en intussen lekker De een van de ander lezend, heeft ook z'n charmes. Ik heb het uit, dit boek van Philip Kerr en ik vond het héél erg goed.

Zoals Marjo al aangaf in haar verslag, bijna alles heeft te maken met DE plot, ook de eerste zaakjes waarin hoofdpersonage Bernie Gunther betrokken raakt, en die minder interessant lijken. In die zin komt het verhaal inderdaad wat traag op gang, maar als lezer zie je een fractie van een seconde sneller dan Bernie in wat een puinhoop hij terecht komt. De afwikkeling van het verhaal leest als een trein, geeft zeker antwoord op vragen die ik me bij het begin van deze topic stelde (over hoe ex-nazi's zich voelden en gedroegen na de oorlog) en is ook heel verhelderend in breed historisch en politiek perspectief. De rol van de naoorlogse kerk bijvoorbeeld. De kiem van het Israëlisch-Palestijns conflict. De gepleegde gruweldaden en de aangehaalde (loze) excuses ervoor.

DUS: een heel leerzaam boek, maar niet alleen dat, ook spannend door een fantastisch plot, goed geschreven (al staan er enkele ergerlijke zetfouten in het boek), met mooi uitgewerkte karakters en als kers op de taart: er zit ook best veel (zwarte) humor in.

Beste mede-lezers: kunnen jullie je hierin een beetje vinden? :P

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden #24152 door marjo
Ha, heb jij ook die neiging om zwarte strepen te trekken bij die zetfouten?

Ik kan me vinden in jouw mening, maar.. het is fictie. Ik trek dus de inhoud van het boek niet helemaal door naar de werkelijkheid. Ik bedoel dat het voor mij niet zomaar meteen een reden is om aan te nemen dat ex-nazi's zo waren. Ze zouden zo kunnen zijn, vooruit. Maar net zo goed kan het zijn dat dit geschreven is omdat ze graag willen dat ze zo geweest zouden zijn.

Het wordt ingewikkeld. Ik geloof wel dat er mensen waren die tegen Hitler waren hoor, maar de vraag rest of schrijvers zich niet alleen maar willen verontschuldigen voor het zwijgen en niet handelen.

• Onderwerp Auteur
17 jaren 11 maanden geleden #24153 door
Marjo, bedankt dat je me even wijst op het onderscheid tussen fictie en non-fictie ;) Natuurlijk weet ik wel dat dit boek geen absolute geschiedschrijving is. Maar het geeft wel een goed, en divers, beeld van de emoties na WOII. Sommigen vonden nog steeds dat Hitler het bij het rechte eind had, anderen hadden tijdens de oorlog genoeg gedaan om zelf niet verdacht te lijken, maar ook niet meer dan dat, anderen sloofden zich uit... Als je gaat zoeken in historische getuigenissen, dan vind je ongetwijfeld dat brede beeld terug. Alleen nemen weinig mensen de moeite om die "échte" (want die kunnen na de feiten ook gekleurd zijn) getuigenissen te lezen, en is het verhelderend als zo'n stuk belangrijke geschiedenis vermenselijkt wordt in een boek als De een van de ander.

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden #24154 door marjo
Natuurlijk is dat zo.. zouden er ook boeken zijn over mensen die zoals jij zegt na de oorlog bleven geloven in een derde Rijk??

Tijd voor maken pagina: 0.502 seconden