Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Philip Kerr - De een van de ander (SamenLB juni/juli 2008)

Lees meer
18 jaren 2 weken geleden #23768 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ja kwiebus.. het verslag natuurlijk!!
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 2 weken geleden #23769 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Oooo ik dacht het boek! :D

Groetjes

Kwiebus Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 2 weken geleden - 16 jaren 4 maanden geleden #23777 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
De een van de ander

Philip Kerr

Even dacht ik dat dit een debuut was, de bieb had geen andere boeken van deze schrijver, maar even verder kijkend dan mijn neus lang is zag dat Philip Kerr zelfs al veel geschreven heeft, en ook al enkele boeken die Bernie Gunther in de hoofdrol hebben. Ze zullen vast nog wel vertaald worden!

Bernie Gunther is een politieman, werkzaam in München. Duitsland is nog een en al puinhoop na de tweede wereldoorlog, en Bernie's leven is dat ook. Zijn vrouw zit in een inrichting voor geestelijk gestoorden en sterft in het begin van het verhaal.

Hij besluit om een praktijk als privédetective te beginnen, en al snel stromen opdrachten binnen. Er zijn immers veel mensen vermist en niet iedereen wendt zich tot het Rode Kruis of andere instanties die naar overlevenden zoeken.

Gunther vindt het niet prettig als blijkt dat hij nogal wat SS-ers moet zoeken, maar hij moet ook eten tenslotte, en dus gaat hij op een heel eigen onnavolgbare wijze op zoek. Hij komt daarbij in contact met louche organisaties, die niet allemaal even blij zijn met zijn gesnuffel. Maar Gunther heeft niet zoveel te verliezen, en hij gaat stug door...

Hij is een cynische politieman, die zelf ook een blauwe maandag lid van de SS geweest is. Dat was onontkoombaar als je bij de politie was. Maar hij verafschuwde het systeem. Hij was dus een van de Duitsers die tegen de oorlog waren, en die het nazisme afwezen. Daar kom je in de nadagen van de oorlog nog niet tegen iedereen even openlijk voor uit komen en het was ook de vraag of men je geloofde.

Ik vind dat het boek wat langzaam op gang komt, Gunther krijgt steeds te maken met kleine zaakjes, het lijkt een aaneenschakeling van voorvallen. Maar als eenmaal die Grote Zaak op zijn pad komt blijken ook de kleine zaakjes van invloed te zijn, en wordt het een ongemeen spannende thriller tegen de achtergrond van een Duitsland dat zich langzaam moet herstellen.

Natuurlijk wordt er ook het een en ander uit het verleden, uit de oorlog dus, bijgehaald. En daarbij hoort dan een verantwoording van de schrijver over wat er op waarheid berust en wat niet. Fascinerend om te lezen hoe de joden een speelbal waren, veel meer dan je ooit vermoed had.

Paperback | 368 Pagina's | De Boekerij 2007 | ISBN10: 9022547981 | ISBN13: 9789022547984 vertaald door Herman van der Ploeg

© Marjo

juni 2008
Laatst bewerkt 16 jaren 4 maanden geleden doordettie.

• Onderwerp Auteur
18 jaren 2 weken geleden #23778 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Prima verslag, Marjo. Ik moet het boek laten liggen tot mijn vakantie, half juli, vrees ik :(

In het najaar verschijnt er een nieuw boek van Kerr met Bernie Gunther, en vorig jaar kwam samen met De een van de ander "Berlijnse trilogie" uit, drie eerdere boeken met BG. Zie bovenaan dit draadje :D

Lees meer
18 jaren 2 weken geleden #23785 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik weet niet of ik die wil lezen. Ik hou eigenlijk niet van series met dezelfde hoofdpersoon.
Laatst bewerkt doormarjo.

• Onderwerp Auteur
18 jaren 2 weken geleden #23802 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Ik wel! Ik hou van reeksen waarin je de evolutie van de hoofdpersonages van nabij kan meemaken. Cato Isaksen van Unni Lindell, Kurt Wallander van Henning Mankell, John Rebus van Ian Rankin, Van Veeteren van Hakan Nesser, Harry Hole bij Nesbø, Fabio Montale bij Jean-Claude Izzo, Adamsberg bij Fred Vargas... Ik kan nog wel een tijdje doorgaan :D Stuk voor stuk heerlijke reeksen.

Tijd voor maken pagina: 0.491 seconden