Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Kader Abdolah - Het huis van de moskee samenleesboek novemb

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15301 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik denk als dit verhaal met sterke personages was geschreven dat het dan zou vervallen tot een gewone roman. Juist door het afstandelijke sla je de informatie beter op. Anders ga je teveel op in de personages zélf.

Ik denk dat Abdollah wilde laten zien hoe het voor de mensen in Iran is geweest, hoe het allemaal verlopen is.

Als je er echt een roman van maakt met het wel en wee van enkele personages is dat effect weg.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15303 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Ik vind het wel belangrijk dat de lezer een band met de hoofdperso(o)n(en) krijgt, maar dat kan zowel positief of negatief zijn, maar wel een band. Tenzij het verhaal betreft waar de omlijsting belangrijker is dan individuele personen. Maar in het eerste geval als een hoofdpersonage je koud laat of Oost-indisch doof lijkt me dat niet bevordelijk voor de appreciatie van het boek.

Voor jou hoeft er geen band te zijn, in het eerste geval, Marjo?

Marjo schreef : Vind je dat nodig: een band krijgen met de hoofdpersonages?

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15304 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Mooi, Bernadet.

Dat zit ook achter mijn opmerking. Je zou bijna Iran en de ommekeer daar als hoofdpersonage kunnen zien.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15312 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Hallo Bernadet,

Toen ik dat vernam, was ik ook geschokt. Maar in de oorlog Irak-Iran, die 8 jaar voortwoedde, steunden de VS onvoorwaardelijk de Irakezen met wapens. Dus het is zeer dubbelzinnig dat de VS daarna zich tegen de dictactor keerde, die ze voorheen dubbel en dwars hebben gesteund.

Er is trouwens maar een reden voor de VS om zich ermee te bemoeien: olie. Het draait niet om religie, alleen maar wie zich meester kan maken van de grote olie-reserves.

Hoewel de VS beloofd had dat bij de wederopbouw van Irak er een eerlijke verdeling van bouwopdrachten zou plaatsvinden, bleek daarna overduidelijk dat de Amerikaanse bedrijven waren voorgetrokken en de grootste orders in de wacht hadden gesleept!

Dettie schreef : Ja ik heb het ook uit en vond het weer een juweeltje van een boek.

je krijgt inderdaad een mooi beeld wat een moskee en het geloof betekent.

Wat ik schokkend vond is dat de Amerikanen wapens aan Irak leverden.

(olievelden!) Aan hetzelfde Irak wat ze nu als de root of all evil zien!

De tekening voorin het boek van het huis en tuin van de moskee heb ik even grondig bekeken. Mooi dat die erin zat.

Bernadet

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15314 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja het is 'jammer' voor de Amerikanen dat ze in Irak niet kwamen, zagen en overwonnen. Ik denk als dat wél gebeurd was, ze nu al in Iran zaten.

Hypocriet tot en met natuurlijk om nu zo te handelen in Irak na eerst steun te hebben verleend maar ja, die olie hè. Alles draait om geld, een dode meer of minder maakt niet uit...

Laat ik maar niet verder gaan want dan komt er een forumcrash denk ik vanwege de enorme lap tekst...

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15322 door Bookiewurm
Beantwoord door Bookiewurm in topic Re: bericht
Ik vind het zelf eigenlijk wel een must om een bepaalde band met de hoofdpersonen te krijgen. Het gaat mij namelijk niet alleen om de geschiedenis van Iran maar om het effect wat het heeft op de inwoners van het land en in dit boek dus het effect op de bewoners van het huis van de moskee. Ik denk dat de auteur ook wil dat de lezer een band krijgt met de personages want daardoor het een roman en niet een geschienenisboek over Iran.

Groet, Maaike
Laatst bewerkt doorBookiewurm.

Tijd voor maken pagina: 0.459 seconden