Ik ga even door onder de verklapper. (mensen die het boek nog willen lezen, kunnen hier stoppen)
V
E
R
K
L
A
P
P
E
R
Ja maar dat was juist 'de grap' vond ik. Emma deed alsof ze zulke hoogstaande principes had, hoewel het gedoe rond de geniale schrijver natuurlijk ook bedenkelijk was, maar ze keek in feite alles af van Barbara. Zij voelde zich enorm gepasseerd door de aanstelling van Barbara, zij was toch de spil waar alles om draaide en dan neemt die directeur zomaar iemand aan als zijn vervanger! Erger had je haar niet kunnen kwetsen. Onder het mom van principes nam zij op haar manier wraak. Maar het ging helemaal niet om literaire principes maar om persoonlijke wraak! Ze voelde zich enorm te kakken gezet door haar baas (en Barbara).
En het is natuurlijk ook zo dat dankzij de 'principiele' Emma de schrijver alles in het verhaal kwijt kon en zo kon hij de gang van zaken bij de uitgeverijen van alle kanten belichten en aan de kaak stellen. Uiteindelijk blijft van al die principes weinig over en blijkt zelfs de meest principiële niet bestand tegen de druk van de commercie ofwel het grote geld.
Ik vond de draai aan het eind helemaal geen klucht, eerder triest, het geeft de teloorgang van de de literatuur aan.
Dettie