Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Özcan Akyol - Turis

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77537 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Özcan Akyol - Turis
Autobiografisch heeft toch niets te maken met vreemde zinnen en fouten? Akyol heeft geen andere moedertaal. Hij is in Nederland geboren en profileert zichzelf uitdrukkelijk als Nederlander. Zijn ouders wel en dat bepaalt ook zijn vreemde woordkeus, denk ik. Ik was heel erg verbaasd dat hij in zijn columns foutloos Nederlandse uitdrukkingen en gezegdes gebruikt. Dat verwachtte ik dus ook in dit boek. Dit hadden ze nog kunnen verbeteren bij de uitgeverij: Tess houdt zich wijselijk op de oppervlakte.

Andere dingen niet. Die zijn soms onbedoeld humoristisch: Ik kijk naar de stotterende kruin van Tess.

Nee, dat heeft geen toegevoegde waarde voor mij.

Ik blijf echter zeggen dat ik enorm respect heb voor die man, die toch maar mooi boven dit milieu is uitgestegen. Daarbij lijkt hij op zijn agressieve en aan alcohol verslaafde vader en heeft zich voorgenomen die weg niet op te gaan (interviews). Dat is ook geen sinecure.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77542 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Özcan Akyol - Turis
Oh dan heb ik het verkeerd begrepen, in je eerste bericht schrijf je namelijk

"Zoals zo vaak bij in Nederland opgegroeide auteurs, die thuis de moedertaal van hun ouders hebben gesproken, schort er nogal wat aan de woordcombinaties."

Vandaar mijn opmerking. Ik dacht dat hij met een andere dan de Nederlandse taal opgegroeid was, en dan kon ik me indenken dat er mogelijk in onze ogen vreemde combinaties zouden verschijnen.

Zouden ze het er niet bewust ingelaten hebben denk ik dan om het verhaal authentiek te houden.

Dettie

die stiekem wel moet lachen om die stotterende kruin (zie het voor me) en die oppervlakte, vind het wel leuk.

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77545 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Özcan Akyol - Turis
Ach, ik dacht het nog wel zo zorgvuldig te hebben geformuleerd! Zijn ouders spraken Turks, zijn moeder kent amper Nederlands. Dus thuis werd er Turks gesproken. Maar hij heeft wel zijn hele schooltijd in Nederland meegemaakt. Toch begrijp ik hier en daar wel dat een dialoog "vertaald" is, dat die oorspronkelijk in het Turks werd gevoerd.

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77548 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Özcan Akyol - Turis
ja bij ons in de flat wonen ook kinderen die thuis een andere taal spreken maar tegen hun vriendjes gewoon Nederlands praten.

Het lijkt me best lastig om zo op te groeien. Thuis en buiten is dan met recht heel anders. Maar het zou inderdaad niet mogen dat er grote fouten in een tekst staan.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.349 seconden