Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Mohammed Benzakour - De koning komt

Lees meer
10 jaren 1 maand geleden #75340 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Mohammed Benzakour - De koning komt
Die missers die jij opgemerkt hebt, zijn voor mij onopvallend gebleven. Of ze zijn mijn revue niet gepasseerd ( ha ha, ik vind dat niet zo erg..)

Maar een verslag maken? Wat jij zegt is helemaal waar: een stereotype Marokkaan, maar daar gaat het blijkbaar juist om: het is een satire.

Op de achterflap staat ook: 'een ode aan de romantiek'.

Niet dat ik dat er in gelezen heb. Het leek meer een zwart sprookje. Of een dertigjarige dat kan dromen? Nou, hij is erg naïef, een dromer, een fantast. En een jongeman die niet echt durft, te lafhartig is om er echt voor te gaan. Al die pogingen die hij doet: hij kan op zijn klompen (tenslotte heeft hij dertig jaar in Nederland gewoond!) natellen dat deze manier om aan een vrouw te komen niet zal werken. Ik denk dat hij het ook wel weet. Voor zichzelf lijkt hij het niet belangrijk te vinden, maar hij wil liever niet zijn moeder teleurstellen. Want ja, die moeder hè, in de Marokkaanse cultuur!

Het verhaal gaat te lang door op deze manier, en dat is jammer. De ontknoping is niet echt verrassend, daar wordt helemaal naar toe geschreven.

Of de koning komt? Dat is dezelfde vraag als: Vindt hij een vrouw?

Na Yemma valt dit boek tegen. Het had al veel gescheeld als er flink in gesneden was, dan waren de mooie zinnen - die er echt wel zijn - meer opgevallen.

'De tijd is een boos wicht, hij besluipt je van achteren en mept je op de grond.' (een boos wicht? Of een booswicht?

'Je lijdt aan traditie'.

En de beschrijving van een Marokkaanse markt is prachtig. Daar herken ik Benzakour weer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 1 maand geleden #75345 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Mohammed Benzakour - De koning komt
Volgens mij is het ook "tegen de grond meppen".....

Lees meer
10 jaren 1 maand geleden #75346 door marjo
Waarschijnlijk bedoelt hij dat wel.. Bij op de grond meppen lig je daar al. Vast niet de bedoeling.

Lees meer
10 jaren 1 maand geleden #75348 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Mohammed Benzakour - De koning komt
Ik wil maar zeggen: het boek staat vol met dit soort verkeerde combinaties. Jammer hoor!

Lees meer
9 jaren 10 maanden geleden #77311 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Mohammed Benzakour - De koning komt
Deze wordt het voor mij ook niet. Ik kan er niet zo goed tegen zoals over vrouwen gesproken wordt.

We zijn weer terug bij af. De laatste tijd word er door de Nederlandse schrijvers weer enorm neerbuigend over vrouwen geschreven, alsof het dingen zijn die je gebruikt. Bleh.

Blijft Hugo Blom over, dat wordt dus mijn nummer één voor de debutantenprijs. Maar ook dat boek vind ik niet echt super. Maar je moet toch iets kiezen. Ik zou zo graag willen weten wat de jury doet besluiten voor deze 3 boeken te kiezen.

Dettie

Lees meer
9 jaren 10 maanden geleden #77321 door marjo
Dat hebben we vaker, en daar komen we niet achter ben ik bang. Maar mijn keuze is ook Hugo Blom bij gebrek aan beter. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het boek niet goed vind, maar er waren mooiere- al weet ik zo snel niet te zeggen welk dan.

Tijd voor maken pagina: 0.438 seconden