Grappig! Ik zie nu dat de uitgever de titel pausin Johanna veranderd heeft in paus Johanna.
Marjo schreef : Wat mij bevreemdt is dat er steeds over gesproken wordt als zou Johanna Engels zijn omdat haar vader uit Engeland komt. Maar zij is geboren in Ingelheim, in Duitsland.
Ik heb dat nog even opgezocht want ik werd ook nieuwsgierig.
Johanna zou uit Engelse ouders zijn geboren. (wikipedia)
Bij isgeschiedenis.nl staat dit:
Pausin Johanna, die volgens sommige bronnen Giberta of Agnes heette, zou hebben geleefd ten tijde van het pontificaat van paus Leo IV (847-855). Zij was afkomstig uit het Duitse Mainz. Het was een slimme, ondernemende en dappere meid, die zich afzette tegen het middeleeuwse keurslijf waarin het vrouwen onmogelijk werd gemaakt fatsoenlijk onderwijs te volgen. De ambitieuze Giberta, of Agnes, verliet daarom al op jonge leeftijd het ouderlijk huis. Ze verkleedde zich als man, nam de naam Johannes aan en trok de wijde wereld in. Mogelijk nam zij hierbij de identiteit van haar broer aan, die bij een inval van de Vikingen om het leven was gekomen.
Kerkelijke carrière
‘Johannes’ reisde eerst naar Athene, waar ze zich verdiepte in Grieks en Latijn, maar ook in wijsbegeerte en godgeleerdheid. Vervolgens vertrok ze naar Italië om verder te studeren en zelf les te geven.
In Rome, waar ze zich voordeed als Engelsman, maakte ze indruk met haar wijsheid en welsprekendheid. Een geestelijke benaderde haar met het verzoek priester te worden.
Ze ging in op dit voorstel en werd gewijd als Johannes Anglicanus. Met die benaming werd gerefereerd naar haar zogenaamde Engelse afkomst. Als toegewijd priester klom ze snel op in de kerkelijke hiërarchie. Ze werd achtereenvolgens secretaris van de pauselijke curie, kardinaal en vertrouweling van paus Leo IV.
Bron:
www.isgeschiedenis.nl/sterke-vrouwen/pau...uwelijke-kerkleider/
Dettie
P.S. Ingelheim ligt vlakbij Mainz en viel en valt ook bestuurlijk onder Mainz. (Landskreis)