Kon Connie dan weten hoe laat hij thuiskwam en of hij überhaupt wel kwam eten? (Ik moet even nakijken hoe het ook alweer zat.)
Ik vraag me dan wel af of het normaal is als vrouw met zoonlief zit te knutselen en dat hij zo tekeer gaat over de rommel en de glittertjes. Het gaat er in mijn ogen om dat het thuis gezellig is, als steeds alles aan kant moet zijn omdat papa thuiskomt dan wordt hij ook de boeman. Ik ben een beetje allergisch voor het man-vrouw patroon, vrouw zorgt voor het eten en een net huis, man werkt en moet opgevangen worden als hij thuiskomt. Brrrr...
Hij werkt hard ja, maar moet dan alles daarvoor wijken?
Wat ik begreep uit het verhaal is dat Connie hun zoon zelf wil laten ontdekken wat hij wil, zijn talenten ontplooien, niet in een keurslijf duwen. Douglas wil een gedegen opleiding en strakke hand. Voor alle twee is wat te zeggen. Maar de zoon heeft meer het artistieke van zijn moeder dan het wetenschappelijke van zijn vader en daar is Douglas blind voor. De jongen mag niet zijn wie hij is ondanks de allerbeste bedoelingen van Douglas. Pas als de zoon werkelijk vrij is en zijn vader hem dat ook laat zijn, komt er toenadering. Voor die tijd moest de zoon zich constant verdedigen en verantwoorden voor zijn doen en laten. Daar springt moeder steeds in om de jongen zijn eigen ontwikkeling te laten doormaken en niet de opgelegde ontwikkeling van de vader.
Natuurlijk had ze dat wel fijnzinniger mogen doen en meer in overleg met Douglas maar hij is niet veel thuis en als hij er is dan is hij niet te genieten van moeheid.
Ik vond het mooie van het boek dat het gedrag van alle twee wel te begrijpen is. Ik vond Douglas ontroerend in zijn pogingen om er het beste van te maken. Het stel past gewoon niet bij elkaar ondanks hun wederzijdse genegenheid voor elkaar. Ze hebben elkaar lief maar passen niet als man en vrouw bij elkaar en daar is Connie zich erg van bewust. De kunst wil niet meer sinds ze met hem is omdat de sfeer thuis er niet naar is. Hij wil die vrouw van het nette huis en eten maar zij is de kunstenaar die eenmaal bezig tijd en eten vergeet. Hij snapt niet wat haar drijft omdat hij niets met kunst heeft. Voordat het te laat is wil ze ook haar leven kunnen leiden wat bij hem niet lukt. Ook al is ze veel alleen dan wil dat niet zeggen dat ze haar gang kan gaan. In bepaalde situaties raak je geblokkeerd in je doen en laten en daar heeft zij last van maar houdt het vol tot zoon het huis uit gaat.
Ja het einde is hoopvol... (met of zonder haar

)
Dettie