Haha ja misschien wel berdine, ik verwachtte ook wel gesputter van je.
Als ik eerlijk ben, het lijkt me juist leuk als je thuiskomt en je ziet je vrouw en kind gezellig aan de knutsel.
Ik word een beetje eng van het beeld van vrouwen die het huis aan kant en het eten klaar moeten hebben als vader thuiskomt.
Maar om misverstanden te voorkomen, ik vond Douglas een lieve stuntel. Ik sluit m'n recensie ook af met:"het is een heerlijk feelgood boek, waarbij je tijdens het lezen langzamerhand gaat houden van die stuntelende, klunzige, liefdevolle Douglas."
Maar ik snap ook waarom zij genoeg kreeg van hem. Er is geen enkel gaatje in zijn systeem te vinden, alles moet volgens zijn richtlijnen. Hij bedoelt het inderdaad allemaal verschrikkelijk goed, hij houdt ook erg van zijn vrouw en zoon maar er is zo weinig ruimte voor speelsheid, laissez faire, pluk de dag enz. Dat is wat anders dan interesse tonen in kunst of proberen het te begrijpen. In het begin is zo'n tegenstelling wel grappig, vonden ze dat leuk van elkaar, maar later wordt het benauwend en voorspelbaar. Er is geen ruimte voor spontaniteit. Van zijn kant wil hij een vrouw die hun kind volgens strakke regels opvoedt, het kind mag amper kind zijn want hij moet dit en dat... Moeder wil hem wel kind laten zijn. Misschien is die uitspatting in het hotel ook wel omdat alles zo strak en vast gepland is. Het is wel een puber, die doen wel vaker dingen ook al zijn ze keurig opgevoed.
Maar ik had ook erg te doen met Douglas die de reis zo zorgvuldig plant en oprecht hoopt dat het goedkomt. Het is een lieve, doodgoeie man, die voor iedereen het beste wil. Alleen alles moet volgens het protocol, volgens zijn normen en waarden. Hij ziet niet wie zijn vrouw en zoon werkelijk zijn. Het is inderdaad schrijnend om te lezen hoe hard hij zijn best doet. Ik denk dat hij iedereen ook erg verrast als hij uiteindelijk afwijkt van het strakke schema... (dankzij de zoon)
Maar... de zoon wilde al helemaal niet mee, het wordt toch doorgedrukt, en als ze op reis zijn en iets willen zien wat afwijkt van het programma dan kan het niet. Dat past niet in het schema, lijkt me erg verstikkend. Dat is eventjes leuk maar niet je hele leven.
De schrijver heeft denk ik bewust de tegenstelling tussen man en vrouw zo groot gemaakt.
Ik vond haar inderdaad ook vaak een klier, maar misschien moest ze wel zo doen omdat er anders nergens ruimte voor was.
Die zoon was gewoon een dwarse puber.
Dettie