Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Martijn Meijer - Arthurs Apocalyps (Debuut)

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7005 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nee de titel is niet goed en het boek zelf vond ik er ook erg onaantrekkelijk uitzien. Het leek qua kaft eerder een thriller en dat was het totaal niet.

Wel vond ik vreemd dat Arthur iedere keer duizelig werd als Gordon King in de buurt was. Tekenend voor de kracht van de uitstraling van die man? Of kostte het Arthur veel kracht Gordon te weerstaan? Arthur was eigenlijk zeer meegaand dus dat hij niet meegesleept werd door Gordon's ideeën was al verwonderlijk. In feite ook verwonderlijk dat Onno zich wel liet inpalmen door diezelfde King (die naam al!).

Verder vond ik het op het einde dat Onno, Arthur een kus geeft erg verwijzen naar Judas die Jezus verraadt met een kus. Onno verraad Arthur? Omdat hij de plannen probeert te dwarsbomen?

En die man met die moedervlek? dat begreep ik ook niet helemaal. FBI?

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7011 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
FBI of CIA dat snapte ik wel, in ieder geval werd de boel opgerold. En misschien niet eens door Arthurs toedoen.

Ja die Judaskus vond Meijer vast een leuk accentje bij het hele gedoe.

Ik heb zitten denken dat die namen niet voor niets deze namen waren, maar veel verder dan Koning Arthur, King = koning, en Onno naar Mulisch (nou ja, je moet wàt!!) kwam ik niet, dus ik liet het maar weer zitten. Er zal vast een boel symboliek in gezeten hebben, maar die ontgaat me dus.

Het klopte gewoon niet dit boek, jammer voor die Martijn..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7012 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja Onno naar Mulisch zat ik ook al te denken. En King zegt eigenlijk al genoeg, de koning over het nieuwe rijk. Ook zat ik te denken over de schuilplek van de sekte, in het gebergte. Afghanistan?

Hitler wordt gezien als de antichrist, die Gordon King was een aanhanger van Hitlers gedachtegoed maar presenteerde zich als gelovig man, als een de messias. (Hitler ook trouwens).

Arthur krijgt, onder invloed, in die discotheek (een oude kerk) een soort Godsvisioen. Dat is natuurlijk heel tegenstrijdig aan de gedachten van die King. Het goed tegen het kwaad?

Volgens mij wil het boek zeggen dat er altijd gekken op zullen staan die de wereld willen verbeteren en zichzelf als de messias zien.

Maar.... dat had wel wat beter geschreven kunnen worden. Als er dan al een vergelijking met Mulisch is dan kan Mulisch dat 100 x beter!

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7018 door marjo
Helemaal waar..dat laatste.

Je kan er een hoop bij gaan zoeken, maar ik vind dat een schrijver duidelijk moet zijn en zijn lezer niet maar laten raden.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7394 door marjo
Iemand die "arthurs apocalyps" wil lezen? Geef je adres maar..

Tijd voor maken pagina: 0.406 seconden