De man op zich is geen dreiging, het is de manier waarop hij beschreven wordt. Het 'hoe' van hoe hij neergezet wordt.
Ik snap niet goed wat je hiermee bedoelt. Kun je dat wat verder toelichten?
Hij leeft in een droomwereld, een wereld die hij helemaal zelf geschapen heeft en hij staat niet open voor de
buitenwereld, want die heeft hij leren kennen als gevaarlijk en onbetrouwbaar.
In mijn ogen staat hij heel erg open voor de buitenwereld. Iedereen is welkom, iedereen mag aanschuiven.
Ik vind het juist zo ontwapenend dat hij in niemand kwaad ziet. Ik zie hem zo voor me staan, totaal verwonderd over
onenigheid, waarom zou je het met elkaar oneens zijn? Wat een onzin, je komt er altijd wel uit.
Eindelijk eens een verhaal over een positieve instelling, over iemand die zich nog verwondert over alles en niet
afgestompt in een tredmolen zit. Hij onderneemt en bedenkt van alles. het leven is voor hem één mooi avontuur.
Net wat ik al schreef, hij is niet een standaard man, en dat maakt hem juist zo bijzonder.
Zijn droom is zo te worden als de vader op het schilderij van Breughel, en die droom heeft hij waargemaakt.
Is hij daarom een onnozele naïeveling? (Het is misschien zelfs eerder de buitenwereld die zulke mensen niet wil. Mensen die
vriendelijk zijn en hun droom naleven worden naïef genoemd. Maar waarom eigenlijk? )
Op het laatst raakt hij wel van het padje ja, maar daarvoor is het een vriendelijke, intens goede man, daar zit geen kwaad
in. Op het laatst nog steeds niet alleen het kan niet.
Dettie