Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Uwe Timm: Mijn broer bijvoorbeeld

Lees meer
20 jaren 1 week geleden - 17 jaren 1 maand geleden #8934 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Wat een prachtig, aangrijpend boek, ben diep onder de indruk...

M'n verslag staat hier www.leestafel.info/uwe-timm

bernadet
Laatst bewerkt 17 jaren 1 maand geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 1 week geleden #8935 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dit is een boek dat je rustig nog een keer kunt lezen, vanwege alle vragen..

Heb je nu een antwoord op de vragen die je hierboven stelde?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 1 week geleden #8936 door dettie
Voor zover ik begrepen heb meldde Timms broer zich vrijwillig bij de SS dus mijn veronderstelling dat hij moest valt af. Inderdaad is dit niet een roman maar in feite gaat het wel om hetzelfde als bij De voorlezer. Wie heeft schuld, hoe ga je verder als kind/broer van... enz.

En eigenlijk is er nooit een antwoord op m'n vragen, niemand begrijpt toch hoe het kon gebeuren. Wat voor mij wel duidelijk naar voren kwam was dat die broer 'eigen' mensen anders zag dan de burgers in Rusland.

die zag hij eigenlijk niet als mensen.

Maar je weet nooit hoe het gaat, ik snap al nooit hoe iemand soldaat kan en wil zijn, laat staan dat ik de rest begrijp. Elke oorlog is waanzin.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 1 week geleden #8944 door marjo
Raar is dat hè, dat iemand een mens die een andere kleur heeft, of een andere taal spreekt niet als een soortgenoot wil erkennen. Maar dat gebeurt inderdaad, en het gaat nog wel verder ook.

Speelde het immers niet een grote rol in Joegoslavie.. Of nu in Afghanistan.. En ik kan nog wel even doorgaan...

Lees meer
20 jaren 1 week geleden #8947 door dettie
Ja heel bizar! Ook de Amerikanen en Engelsen waren 'van een ander soort' Je kan het je nauwelijks voorstellen eigenlijk dat mensen zo over andere mensen denken.

Ik vond ook erg aangrijpend dat die vader eigenlijk nog na de oorlog zijn eigen oorlogje bleef voeren, als Hitler dit, als Hitler dat.. dan waren ZIJ de winnaars geweest, ik vroeg me toen af hoe hadden ze dan met de Entlösung omgegaan? hadden ze zich dan evengoed winnaar gevoeld?

Nou ja, die Timm had ook heel veel vragen, snapte het zelf ook niet, en het boek zelf roept ook veel vragen op.

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 6 dagen geleden #8948 door marjo
Ik weet niet precies wat je bedoelt? Als Hitler gewonnen had dan hadden de Duitsers natuurlijk net zo goed achter die Endlösung gestaan, dat deden ze nu toch eigenlijk ook..

Tijd voor maken pagina: 0.448 seconden