Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Eric-Emmanuel Schmitt - La part de l'autre

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6358 door Sarah
Beantwoord door Sarah in topic Re: bericht

Moeilijk maar mooi vak vertalen lijkt me.

Maar ook een heel ondankbaar vak. Iedereen denkt altijd dat hij het beter kan. Zie alle opmerkingen over slechte vertalingen.

Ook een heel frusterend vak. Sommige dingen zijn gewoon in een andere taal niet precies in woorden te vatten. Je zult altijd compromissen moeten doen. En dan zit je ook nog met deadlines en echt goed betalen doet het ook niet.

Dus ik zou het niet te veel romantiseren. Als je een beetje kunt freewheelen en alle tijd van de wereld hebt is het natuurlijk leuk als het je lukt om een moeilijk stuk voor jouw gevoel precies goed te vertalen, maar als je dag in dag uit ermee bezig bent en tegen deadlines aan zit te hikken en dan ook nog achteraf bakken kritiek over je heen krijgt, is het stukken minder leuk.
Laatst bewerkt doorSarah.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6361 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja ik weet het Sarah, het is zeker een ondankbaar vak. Ik erger me ook vaak aan de opmerking 'slechte vertaling'. Ik denk dan hoe weten ze dat? Hebben ze het origineel erbij? Natuurlijk zijn er soms een paar kromme zinnen waar je van denkt dit is woordelijk vertaald, dit klopt niet. Maar voor het merendeel vind ik het toch een knappe klus die geklaard wordt.

Ik wilde ooit vertaler worden Engels-Nederlands maar na informatie te hebben ingewonnen bleek dat de betaling zo slecht is dat je het

nauwelijks als beroep kan uitoefenen. Iedereen raadde het me af.

(Maar een beetje romantisch beeld, het worstelen met woorden, het eurekagevoel bij een goed woord, goede zin vinden is ook wel leuk.)

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

• elviratoverspin
  • Onderwerp Auteur
Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6370 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht
ah, bernadet, en waar heb je dan die informatie ingewonnen? want ik heb al wat vertaalwerk gedaan, voornamelijk engels-nederlands (terwijl dat eigenlijk mijn vakgebied niet is) voor een fotomagazine. maar ik zou dolgraag als een soort bijverdienste al dan niet literair vertalen van het frans naar het nederlands.

het enige wat een beetje moeilijk ligt zijn die deadlines natuurlijk... ik werk fulltime... maar het lijkt me heerlijk om te doen

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6381 door dettie
Het is al een hele tijd terug elvira. Mijn hersens kraken.

Ik weet dat ik me toen had ingeschreven bij een vertalersforum en de een na de ander nam afscheid op dat forum omdat ze met vertalen stopten. Er viel geen droog brood in te verdienen. Nu is Engels natuurlijk ook een taal die veel mensen beheersen en waar veel vertalers voor te vinden zijn. Ik weet niet hoe dat met de Franse taal zit.

Verder ken ik vrij veel vertalers en die vertellen mij ook dat het wel een vak is waar je liefde voor moet hebben anders is de verhouding werk-beloning erg demotiverend.

Bernadet

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #28060 door Pukaz
Beantwoord door Pukaz in topic Re: bericht
Bernadet,ik heb hulp nodig

ik zoek het boekverslag, of een boekverslag van dit boek, liefst in het nederlands aangezien mijn kennis van de franse taal niet zoo ver rijkt.

en hoe noemt deze engelse uitgave van dit boek dan wel?

d.b.v.
Laatst bewerkt doorPukaz.

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #28061 door dettie
Hoi Pukaz

Het verslag staat hier www.leestafel.info/eric-e-schmitt

Ik zal het nog even goed zetten zodat het makkelijker te lezen is.

Groet

Dettie (voorheen Bernadet)

Tijd voor maken pagina: 0.414 seconden