Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Joseph Joffo: Un sac de billes

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden - 17 jaren 2 maanden geleden #6022 door marjo
Joseph Joffo: Un sac de billes werd gestart door marjo
Aangrijpend boekje over een kleine joodse jongen die het alleen moet zien te redden als de Duitsers Frankrijk binnenvallen.

(Voor Tiba: dit boek is aangrijpender dan "age 14". Ook hier lees je over de gebeurtenissen door de ogen van een kind, maar de volwassen verteller (hijzelf) maakt tussendoor wel eens opmerkingen. Niet storend, maar het zet de lezer wel meteen op de goede weg..hoe gruwelijk is oorlog)

Lees verder...

www.leestafel.info/joseph-joffo
Laatst bewerkt 17 jaren 2 maanden geleden doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6024 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ben benieuwd naar je verslag, Marjo.

Ik wacht nog wat met vragen ;) .

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6031 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Hehe het was even zoeken naar gegevens over het boek, maar toch gevonden. Het lijkt me een mooi verhaal.

Is het een boek voor volwassenen Marjo? Ik kreeg de indruk dat het een jongerenboek was maar ben er niet zeker van.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6034 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Joffo heeft een flink naschrift in het boek geschreven, en ik twijfelde ook. Hij heeft na het uitkomen van het boek veel scholen bezocht, en behandelde vooral vragen van kinderen. Maar omdat het in het Frans is weet ik het eigenlijk niet. Het is denk ik net zoals met "Anne Frank". Dat is voor volwassenen én voor kinderen. Voor iedereen die wil lezen over de verschrikkingen. Het Franse boekje heeft de aanduiding dat het geschikt is voor de klassen 5 en 6 van de middelbare school, maar dat heeft meer met je kennis van de Franse taal te maken, denk ik.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6035 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
De Nederlandse titel is " een zak vol knikkers", letterlijk vertaald, maar ook "zeg vooral nooit dat je joods bent"!!

En die Franse uitgave die je op het plaatje hebt staan is ook al een bewerking. Ik heb een pocketuitgave gelezen, waarop een klein (joods) jongetje staat.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6036 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Als ik het goed begrijp, Marjo, heb jij de oorspronkelijke uitgave in het Frans (1973) gelezen.

Lijkt me inderdaad de moeite waard!

Het boek op de afbeelding van Leestafel is inderdaad 'naar Joffo', en zal een vereenvoudiging zijn voor schoolkinderen, vermoed ik.

Raar dat ik nog nooit van de schrijver gehoord heb, en het boek is al van '73.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Tijd voor maken pagina: 0.616 seconden