Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Manon Uphoff - Gemis

Lees meer
20 jaren 3 dagen geleden #9004 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht
heb net ook gemis uit, en wist net als jou, Marjo, niet zo goed wat ik ermee aan moest. Maar is er wel erg vroeg bij, en ik krijg de indruk dat haar gedachten die van een volwassen vrouw zijn die worden geprojecteerd in een (veel te) jong meisje. ik kreeg er een wat onbehaaglijk gevoel bij...

m'n verslag staat hier www.leestafel.info/manon-uphoff

Elvira

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 2 dagen geleden #9013 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Het valt natuurlijk niet mee om als volwassene te schrijven vanuit de belevingswereld van een kind, het kan zijn dat Uphoff hierin te kort schiet. Ik had het idee dat ik haar, de schrijfster dus, niet mag..maar misschien ligt dat aan deze 'tekortkoming', krijg ik een verkeerde indruk.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 2 dagen geleden #9021 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik heb het boek Koudvuur van haar gelezen en als ik de verslagen van Gemis lees lijkt het erg op Koudvuur.

Voor zover ik begrepen had zijn beide boeken redelijk autobiografisch.

Ik zit me de hele tijd af te vragen of Koudvuur ook vanuit het kind verteld is, ik dacht van niet. Ik weet wel dat ik het meisje (Manon) erg vreemd vond en inderdaad vroegrijp. Ze was echt vreselijk tegen haar eerste vriendje, ging heel ver in het testen hoe ver ze kon gaan. Of dit allemáál autobiografisch is weet ik niet.

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 2 dagen geleden #9023 door marjo
Ik hoop het niet, voor Uphoff!!

Ik meen dat 'Koudvuur' in dezelfde stijl verteld is. De hoofdpersoon blijft dat meisje.

Lees meer
20 jaren 2 dagen geleden #9026 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja de hoofdpersoon blijft wel dat meisje maar of Koudvuur nu uit de ogen van een kind verteld is? Het staat mij meer bij als een beschouwend verhaal van een volwassene maar zeker ben ik er niet van.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 2 dagen geleden #9028 door marjo
Is er verschil vraag ik me af? De hoofdpersoon is dat meisje, dus dan moet de schrijver zich in kunnen leven, zeker als het autobiografisch is. Of moet het perse in de ik-persoon, echt door de ogen van het kind verteld worden om te kunnen zeggen dat het vanuit een kind verteld wordt?

In "Het verborgen dorp" is een kind van 10 hoofdpersoon, er zijn toevoegingen vanuit een algemene verteller om het verhaal te kunnen volgen, maar het blijft het verhaal van dat kind.

Tijd voor maken pagina: 0.432 seconden