Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Filip de Pillecijn: Monsieur Hawarden

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5722 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Er staat bij de link van de dbnl, die jij gaf, 2x die monsieur Hawarden. Ze beginnen beide anders, misschien is het verhaal in tweeën gesplits omdat het niet op één pagina kon?

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5723 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dat klopt wel, maar dat zijn dus de twee delen die ik wel gelezen heb, die alletwee gaan over monsieur Hawarden in de Ardennen.

Volgens het verhaal van de film, gebeurt er iets voor! En dat staat niet op de dbnl...
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5841 door dettie
Zou dat niet voor de film bedacht kunnen zijn Marjo? Als aanloopje naar het verhaal?

Bernadet

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5842 door dettie
In de brief naar zijn moeder schrijft hij:

Ik heb veel gereisd met hen tot er een dag is gekomen waarop ik ben weggevlucht van mezelf en van hen die mij kenden. Misschien zult U dit niet begrijpen zooals U me niet begrepen hebt toen ik van huis wegging. Maar slecht ben ik niet, moeder. Voor het vreeselijke dat er gebeurd is boet ik nog altijd; ik leef hier in een verlaten waalsch dorpje van Pruisisch Rijnland; ik ben hier een eenzaam man en mijn naam is monsieur Hawarden. Moeder, U weet niet wat het is eenzaam te zijn zooals ik.

Sedert dien vreeselijken nacht waarop een einde kwam aan het huwelijk dat mij werd opgedrongen, hebt U mij niet meer geloofd en niet meer aangesproken

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5851 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Wat bedoel je met deze laatste mail, Bernadet? Dat hij verwijst naar iets, wat er door de filmmakers bij verzonnen is? De film is onderweg naar hier, wie weet wordt er dan wat duidelijk.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5869 door dettie
Ja hij verwijst naar een vreselijke gebeurtenis in de brief aan zijn moeder.

Ik denk dat daarmee die moord bedoeld wordt.

Jij hebt monsieur Hawarden via dbnl gelezen? Niet het boek zelf?

Ik ben al aan het zoeken geweest naar meer informatie over het boek maar het merendeel gaat over de film en ik kom er niet achter of die moord ook in dat boek voorkomt. Dus wie weet hebben de filmmakers dat verzonnen als reden waarom monsieur Hawarden zo leefde.

Bernadet

Tijd voor maken pagina: 0.395 seconden