Ik zei het al: ik erken dat het goed geschreven is, knap in elkaar zit. Maar vooral in het begin vond ik het geen prettig verhaal.
V
E
R
K
L
A
P
P
E
R
Als ze nog in Oslo is mailt ze haar moeder dat ze in Oslo blijft, terwijl ze bedenkt dat de opening over twee dagen zal zijn.
'Geklap uit de zaal, mijn ouders op de eerste rij. Ooms, tantes. Vriendinnen van mijn moeder. Vertwijfelde blikken wanneer mijn foto's nergens blijken te hangen. Mijn moeder die de situatie redt, Van Asschen zoekt, de anderen geruststelt dat mijn foto's vast in een apart kamertje hangen. Hoe trots ze is, haar enige dochter, zo talentvol, altijd al geweest. Veelbelovend.'
De manier waarop dit geschreven is, komt op mij over als niet echt. Uit de context blijkt dat ze er dus helemaal niet is, ze is in Noorwegen. Net als dat stukje over het in brand steken. Dat doet ze ook niet echt.
Die ontbrekende borst; is het niet opnieuw het falen? Wéér laat ze iemand in de steek, voldoet ze niet aan de verwachtingen. Ze heeft zelf geen decolleté, (ook een soort falen, maar dan van haar lichaam) ze zal vast jaloers zijn geweest op die vriendin, en daarom niet eens troosten, alleen domme opmerkingen maken.
Je kan inderdaad die laatste zinnen ook anders opvatten. Ik wil het graag positief zien. Ze gaat immers niet zelf in dat gat zitten, maar duwt het hert erin? En dan loopt ze weg. zonder om te kijken. Verder met haar leven, denk ik dan.
Je zei dat je de reactie op Lars overtrokken vond, Dettie. Je bedoelt dat het feit dat ze de boel daar op stelten zet? Je kan het zien als de druppel die de emmer doet overlopen: weer iets dat niet goed gaat, weer is ze niet goed genoeg.
O ja, ik vond die vader helemaal niet aardig! Iedere keer als ze iets goed deed trok hij meteen de conclusie dat ze dus een groot talent had en werd ze weer meegesleept in iets wat helemaal niet bij haar paste. Het is al erg genoeg als een van je ouders zo is, maar twee!! Hoe kan je daar mee omgaan!