Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Sarah Waters - Fingersmith

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #5969 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Ik zag een paar weken terug de BBC verfilming van Fingersmith veel afgeprijst op dvd liggen. Natuurlijk meteen gekocht. Het boek had zo'n indruk gemaakt en maakt het nog, ik denk er nog steeds aan terug, dat ik wilde weten of de verfilming geslaagd was. Bij de BBC zit je meestal qua niveau goed, dat klopte ook hier. Het duurt maar liefst 3 uur. Vanaf de opening zat ik geboeide te kijken en dat hield ook niet meer op tot het de aftiteling opkwam. Heel goed geacteerd, kostuum e.d. uit de kunst (laat dat maar aan de Engelsen over), ook de verhaallijnen waren goed uitgewerkt. Natuurlijk kon niet het hele boek in de film, daar is het te groot voor. Daarom was de vlucht van Maud in de film erg kort. En als ik me niet vergis, was het einde ietsi pietsi anders. In het boek wordt er op het einde niet tussen de meisjes gekust, in de film wel. Dat vond ik ook goed aan het einde, voor de film werd dat geromantiseerd. Dus het einde was sentimenteler dan het boek.

En Irene, niks meer gehoord! Wat vond je van het boek?
Laatst bewerkt doorRoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #5972 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Alles is weggevallen met de crash Rotor!!! Ik heb veel verteld.

Het boek staat in mijn top tien van de beste gelezen boeken afgelopen jaar. Dat zegt, denk ik, wel genoeg!

Overigens zit ik ook nog steeds achter de dvd's aan, alhoewel ik van mening blijf dat het boek lezen altijd nog boeiender en aangenamer is, dan een film kijken!

Groetjes, irene
Laatst bewerkt doorirene.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6218 door Roel
Hallo Irene,

Ik dacht al dat je teveel door Dante of de Ilias was meegesleurd!

Dat is wel balen, alles weg!!

Fijn om te horen, dat het boek zo goed is bevallen.

Dit boek laat mij ook niet los, zodanig dat ik het ook ga aanschaffen.

Ja, maar met film kun je weer andere aspecten naar voren brengen, die je met heb boek niet kan: dingen laten zien. Ik was echt onder de indruk van de verfilming heel goed! Een absolute aanrader. Ookal raffelde de film enkele passages uit het boek erg af. Maar tijdens het kijken stoorde dat volstrekt niet.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6325 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Hallo Rotor,

Ook ik was zaterdagavond in de ban van de verfilming van Fingersmith...

Lang geleden dat ik zo geboeid naar een film gekeken heb. Het boek had wel meer diepgang, maar de verfilming was inderdaad niet slecht.

Groetjes, Irene
Laatst bewerkt doorirene.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6364 door Roel
Hallo Irene,

Ja, mooi die film he.

Het kan ook niet anders dan het boek meer diepgang heeft. Zo'n diep uitgewerkt boek kan je nooit zo verfilmen, zulke films zijn onbetaalbaar en komt geen hond meer naar kijken!

irene schreef : Hallo Rotor,

Ook ik was zaterdagavond in de ban van de verfilming van Fingersmith...

Lang geleden dat ik zo geboeid naar een film gekeken heb. Het boek had wel meer diepgang, maar de verfilming was inderdaad niet slecht.

Groetjes, Irene

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
20 jaren 4 maanden geleden #7076 door PetraO.
Beantwoord door PetraO. in topic Re: bericht
Ik heb het boek net uit. Wat een verhaal! Huiveringwekkend vond ik de manier waarop het verblijf van Susan in het gekkenhuis beschreven wordt en dan met name de scene waarin de 'zusters' een feestje houden op de kamer van Susan en zich daarbij beestachtig uitleven. Het boek beschrijft de hopeloosheid van het leven van mensen in het Victoriaanse tijdperk: als je niet tot de bovenklasse hoorde, was je gedoemd tot je kapot werken in een uitzichtloos baantje of tot criminaliteit. Al lezende ga je begrijpen waarom mensen liever voor een bestaan in de criminaliteit kozen. Vrouwen hadden niks te vertellen: Susan kan niet uit het gekkenhuis worden ontslagen voordat haar man daarvoor tekent. Daarom moet ze ontsnappen.

Het enige kritiekpunt dat ik heb, is dat de intriges wel erg ingewikkeld zijn. Knap van Sarah Waters is dat ze het zo weet te schrijven, dat het allemaal klopt, en dat het allemaal zo had kunnen gebeuren.

Ik moet de rol van mevrouw Sucksby nog verwerken: zij blijkt het allerdoortrapst te zijn van allemaal! Aan het einde van haar leven heeft ze wel wat spijt, maar ze zal vast niet aan de hel ontkomen zijn, denk ik.

Ik hoop dat Sarah Waters nog veel boeken gaat schrijven.
Laatst bewerkt doorPetraO..

Tijd voor maken pagina: 0.447 seconden