In het kader van het thema familie, mijn nominaties:
Argentijnse avonden - Carolijn Visser
De Hollandse consul, Ida van Mastrigt, bereidt zich voor op het bezoek van koningin Beatrix, kroonprins Willem- Alexander en Máxima aan de Hollandse kolonie van Tres Arroyos, vijfhonderd kilometer ten zuiden van Buenos Aires.
Zestig jaar geleden, als meisje van tien, belandde Ida hier met haar zusje op de kostschool bij meester Slebos. Ida's familiegeschiedenis is een verbazingwekkend relaas dat de lezer de halve wereld over voert: haar vader Rinus stapt in de crisisjaren van de vorige eeuw op de fiets om zijn geluk in Nederlands-Indië te beproeven, bouwt daar een bestaan op met zijn Rotterdamse verloofde, en wordt vervolgens door de Japanners geïnterneerd, om na de oorlog zijn vrouw aan te treffen in bed met een Amerikaan. Ida en haar zusje worden op de boot terug gezet, en gaan bij hun grootouders wonen.
Daarna wil Rinus een nieuw leven opbouwen in booming Argentinië, de meisjes moeten mee. In Tres Arroyos worden zij liefdevol opgenomen door de gereformeerde nazaten van Hollandse en Friese landverhuizers. Ida trouwt met een van hen, wordt boerin, brengt vier kinderen groot en vervult daarnaast de functie van consul. Trots leidt ze bezoekers langs de Hollandse school, de kerk en de coöperatie.
288 pagina's | Atlas-Contact | mei 2012
Ik heb het boek, als het het samenleesboek wordt dan stuur ik het door voor wie dat wil.
Ik vind het een prachtig, fascinerend verhaal.
Steek je familie in de kleren
David Sedaris
De jeugd van een schrijver is vaak een bron van inspiratie. Zo ook die van Sedaris (1962). Hij groeide op in een middenklasse gezin van Griekse origine in het burgerlijke North Carolina. Drie eigengereide zussen, een vader die, zoals veel vaders, van alles belooft en nooit iets nakomt, een nuchtere, liefhebbende moeder en zijn eigen ontluikende homoseksualiteit zijn de basis voor een succesvolle schrijverscarriere. Sedaris verhalen zijn een plezier om te lezen door de droge humor, de scherpe observaties en het lichte leedvermaak. De situaties zijn vaak zeer herkenbaar: Nederlanders moeten zeker het verhaal 'Zes tot acht zwarte mannen' lezen over Sinterklaas. In de ogen van een Amerikaan is de sint een bizar soort kerstman. Liefhebbers van humoristen als Kees van Kooten kunnen hun hart ophalen. Er verschenen vijf andere verhalenbundels van de schrijver in Nederlandse vertaling. Normale druk.
240 pagina's | Lebowski | september 2011
Als dit boek het wordt dan koop ik het, lees het en stuur het rond voor wie dat wil.
geheimen van de Rode Lantaarn
Pauline Nguyen
Kook-leesboek met de levensgeschiedenis van een Vietnamese familie. Pauline Nguyen vertelt in tien hoofdstukken over haar en haar broertjes vroege jeugdjaren in Saigon, de vlucht van hun ouders met een aantal vrienden in een zelfgemaakte boot naar Thailand, het lange verblijf in een vluchtelingenkamp daar en over hun uiteindelijke bestemming: een voorstad in het Australische Sydney. Haar ouders werkten dag en nacht om hun gezin met (uiteindelijk) vier kinderen een goede toekomst te geven. Pauline beschrijft eerst afstandelijk, later op een openhartige, indringende manier de relatie tussen haar ouders en hun kinderen. Haar vader eiste ultieme inzet, zelfs lagere voldoendes op school werden met slaag bestraft. Het kostte haar veel moeite zichzelf te vinden. Nu leidt ze met een broer en haar man, een chefkok, het succesvolle Vietnamese restaurant De Rode Lantaarn in Sydney. In ieder hoofdstuk goed uitvoerbare recepten, een per pagina, vaak kort toegelicht. Onder de Vietnamese recepttitel de Nederlandse omschrijving in lopend schrift. Met veel familiefoto's en mooie gerechtfoto's in kleur. Alfabetisch register.
343 pagina's | Terra | januari 2012
Als dit boek het wordt dan koop ik het. lees het en stuur het rond voor wie dat wil.