Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Welk boek gaan we samen lezen in april/mei?

Lees meer
14 jaren 3 maanden geleden #44194 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: Welk boek gaan we samen lezen in april/mei?
Als het een vrij recent boek is wil ik wel graag meelezen. Ik snuffel en stimuleer graag in onze plaatselijke boekhandel.

Het lijstje met nog te lezen boeken (en dat zijn er heel wat)... zelfs hier in de bibliotheek niet te vinden!!!

groetjes, irene

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 3 maanden geleden #44195 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Welk boek gaan we samen lezen in april/mei?
Ik stel een andere genomineerde voor de Debutantenprijs voor:

Erik Nieuwenhuis met Een gat in de lucht

Op de intensive care ligt een man dood te gaan. Het is niet bekend wat er gebeurd is, wat hij precies mankeert, en nog erger: wie hij is, maar dat hij het niet lang zal maken, dat denken ze wel te weten.

Er is een man met een rollator die de kamer binnenkomt en hele verhalen afsteekt, maar natuurlijk krijgt hij geen reactie. Wie deze onbekende is weten we ook niet.

De man die op zijn woonschip met een kater de eerste dag van het jaar viert, heeft wel een naam: Meertien Lamar. Hij kijkt televisie en ziet het traditionele schansspringen in Innsbruck aan. Hij bedenkt de tekst die boven dit stukje staat.

Dan is er de oude dame, mevrouw Zoltana, die niet zo goed Nederlands spreekt, maar de wereld met open vizier tegemoet treedt.

Lees meer
14 jaren 3 maanden geleden #44226 door Anyrock
Beantwoord door Anyrock in topic Mijn nominatie
Elle Eggels - Het godencomplot, 248 pag.

In het spirituele reisverhaal Het godencomplot (dat vooral geen roman is) beschrijft Elle Eggels het verhaal dat voorafging aan het schrijven van haar debuutroman: een lange reis naar de binnenlanden van Guatemala en diverse plaatsen in Mexico, op zoek naar een nieuw, betekenisvol en spiritueel bestaan. Op humoristische en ironische wijze beschrijft ze de kolonies van new-agers die in deze contreien zijn neergestreken en met wie ze haar tijd doorbrengt, op zoek naar innerlijke groei, bewustwording en de mysterien van de Maya's. Ze ontmoet diverse leermeesters en neemt deel aan zonneceremonies. Bovendien beleeft ze er haar grote liefde met de obstinate fotograaf Nelson en ontmoet ze de man die haar zou inspireren tot het schrijven van 'Het huis van de zeven zusters'...

<t></t>

Lees meer
14 jaren 3 maanden geleden #44228 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Welk boek gaan we samen lezen in april/mei?
Dankzij Marjo's enthousiaste verslag nomineer ik

Jan van Mersbergen - Naar de overkant van de nacht

Gedurende één lange met alcohol doordrenkte carnavalsnacht is niemand wie hij is, iedereen is verkleed en speelt een rol. Ralf was vroeger een schipperskind en zet nu als veerman de carnavalsgasten over naar de overkant van de nacht. Maar, zegt een als pater verklede man tegen Ralf, tijdens Vastelaovend ben je niet verkleed als iemand anders, tijdens Vastelaovend ben je eindelijk jezelf.

In de drukke straten van Venlo en in de volle cafés en bars houdt Ralf minutieus zijn score bij van biertjes, jenever en andere opwekkende middelen. Met zijn schippersbenen houdt hij het net zo lang vol als de meest doorgewinterde carnavalsvierders. Hij ontdekt dat het feest niet alleen gaat over drank en seks in een donker portiek. Af en toe denkt hij aan thuis, aan zijn vriendin Sara en haar kinderen. Sara, die als schoolmeisje al verliefd op hem was. En die hij zevenentwintig jaar later weer tegenkwam in de supermarkt als alleenstaande moeder met vier kinderen. Vanaf dat moment besluit hij haar bij te staan en samen met haar de kinderen te verzorgen.

Tegen de kleurrijke achtergrond van de Vastelaovend ontvouwt zich het verhaal van een man die niet alleen de dieperliggende lagen van het feest ontdekt – de warmte, de saamhorigheid, de serieuze ondertoon van de gein en dwaasheid - maar die ook beseft dat hij zichzelf is kwijtgeraakt in de zorg voor het gezin.

Uiteindelijk vindt hij zichzelf terug, bijna zoals de pater voorspelde.

176 pagina's

Hier staat Marjo's verslag www.leestafel.info/jan-van-mersbergen

Lees meer
14 jaren 3 maanden geleden #44301 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Welk boek gaan we samen lezen in april/mei?
Welk boek gaat het worden? Na de nominatie van Willeke zijn er nog een stel boeken toegevoegd door diverse mensen dus ik weet niet voor welk boek gekozen gaat worden. Toch dat van willeke of...

Dettie

Lees meer
14 jaren 3 maanden geleden #44302 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Welk boek gaan we samen lezen in april/mei?
Eerlijk? Dan voel ik niet veel voor een spiritueel verhaal, maar een over honkbal trekt niet..

Van Mersbergen is fantastisch, en Nieuwenhuis is ook heel goed te pruimen.

Tijd voor maken pagina: 0.423 seconden