"Midzomernacht" nu ook gelezen en ik moet zeggen dat dit het meest begrijpelijke boek van Chris Adrian is. Ik hoop dat ik hiermee toekomstige lezers niet afschrik, want dit verhaal lijkt zo mogelijk nog absurder dan de rest.
De karakters zijn mooi uitgewerkt en alles is heel beeldend geschreven. Je ziet de situaties zó voor ogen.
Degenen die bang zijn voor de aangekondigde se.ks op de kaft kunnen die angst gerust laten varen. Er worden wel een aantal handelingen genoemd, maar van uitgebreide beschrijvingen is totaal geen sprake. Ik denk dat die waarschuwing meer voor de Amerikanen is bedoeld, die hun handen al voor hun ogen slaan als ze een blote borst zien.
Het boek zal eerder afschrikken omdat het zo vreemd is. Het zit bomvol menselijke emoties, met name verdriet om verloren geliefden: overleden broers/kinderen/vrienden, verbroken relaties, een verloren vriendschap. Zowel de mensen als de magische figuren lijden daaronder. De "echte" mensen in het park denken allemaal dat de waanzin hen eindelijk te pakken heeft gekregen en dat ze zich alles alleen maar verbeelden, wat het onderlinge begrip niet bepaald bevordert.
Gaandeweg wordt duidelijk welke lijnen de hoofdpersonen verbinden en hoe het verleden het heden beïnvloed heeft.
Deze keer geen link met een voorgaand boek, anders dan dat de namen Henry en Will ook in "De machine van Gob" aan hoofdpersonen toebehoorden.