Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thomas Rosenboom - Publieke werken (Samenleesboek maart/april 2006)-

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7224 door MoniquevZ
Beantwoord door MoniquevZ in topic taalgebruik
Ik vind het taalgebruik in Publieke Werken juist prachtig, het hoort bij de tijd waarin het zich afspeelt. En ja, je kunt je ergeren aan de manier waarop Vedder zich gedraagt bij het onderhandelen over de verkoopprijs van zijn huis of aan de manier waarop Anijs wil weldoen. maar ik heb er eigenlijk wel om gelachen. Het is 'maar' een boek, toch geloof ik dat er in werkelijkheid echt zulke mensen bestaan. En aan het eind komt alles bij elkaar, heel knap gedaan.

De enige scenes in het boek waarbij ik met kromme tenen zat, waren die over die dochter in het veen gingen (Johanna? 't is al een tijdje geleden dat ik het gelezen heb), over het venstervrijen en hoe dat allemaal ging en hoe zij uiteindelijk een mismaakt kind baart. Dat vond ik echt heel naar.

Ben nu wel erg benieuwd naar Gewassen Vlees, moet ik me daar een zelfde soort boek bij voorstellen? En de nieuwe man?

Hoor het graag, groetjes, Monique
Laatst bewerkt doorMoniquevZ.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7225 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Ja, dat met Johanna vond ik ook naar. Eigenlijk begreep ik ook niet hoe Anijs van het doodgeboren kind in 1 flits tot de conclusie kon komen dat het gehandicapt was en dat het daarom van Bulles? moest zijn. Ik vond dat zo'n rare kronkel..... :?

Ja hij zegt iets van "toen ik naar het gezicht van B keek,...." maar hij heeft het kind nooit "echt" gezien. Hij zag het maar in een flits.

Ook vond ik het onstellend dat ze het kind zo vlug maar begraafden. Twee tikken, het huilt niet en hup, onder de grond. :shock: :shock:

Nee, eerlijk, het boek was niet echt aan mij besteed.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7269 door Inge
Effen iets rechtzetten.

Nee, eerlijk, het boek was niet echt aan mij besteed.

Pas het laatste stuk van het boek kreeg me in zijn ban. Totdat het "gedacht" kwam om iedereen naar Amerika te verschepen vond ik het boek eerder saai. Nu pas begrijp ik dat alles een lange inleiding was naar het einde toe. Pas op het eind komt alles tesamen. Vanaf dat er sprake is van de volksverhuis hield ik mijn adem in. Zou Veder het geld voor zijn huis krijgen? Zou hij het bod aanvaarden om toch maar iets te hebben? Hoe zou hij de rest dan betaald krijgen? Zou de maatschappij Veders bod aanvaarden? Nou, omdat ik al wist dat de huisjes blijkbaar waren blijven staan vermoedde ik van niet. Maar hoe zouden die mensen dan in Amerika geraken?

Nu pas begreep ik waarom die lange aanloop nodig was. En nu het boek uit is moet ik zeggen:" Uiteindelijk vond ik het toch een mooi boek". Ik ben wat blij dat ik het niet terug naar de bieb gedaan heb maar volgehouden heb om het uit te lezen.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7270 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Hee Inge wat goed! Dat was juist wat ik zo spannend vond... komen ze nog in Amerika????

Ik kon die Vedder af en toe wel wat doen, dat bedoelde ik met ergeren, hij blééf maar doorgaan terwijl je dacht: "Man néém het nou!"

Er zat zoveeel aan vast, waarom bleef hij maar doorgaan en doorgaan.

De uiteindelijke 'oplossing' (die huisjes) is uniek atuurlijk.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7271 door Inge
Jammer alleen dat hij het voor zijn buurman ook verpest had. Alhoewel ik me afvraag of dat zo was.... Toen hij de reclame van het raam van zijn buurman trok vond hij een affiche "te koop". Zou die buurman verkocht hebben???????

Maar als dat zo is waarom is de buurman zijn huis dan niet gesloopt?????

Vragen, vragen, vragen,.....

En die Theo..... was dat misschien de zoon van Ebber????????

Achteraf blijven die losse eindjes toch vragen oproepen.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7272 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik zal er nog eens diagonaal doorheengaan zoals Marjo zo mooi zegt.

Door jullie krijg ik gewoon weer zin het nóg een keer te lezen! (4e keer)

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.507 seconden