Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

George Orwell: 1984

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden - 14 jaren 5 maanden geleden #42762 door marjo
George Orwell: 1984 werd gestart door marjo
Ik ben bang dat ik dit boek niet naar waarde kan schatten. Ik ben niet onder de indruk.

Lees meer: www.leestafel.info/george-orwell
Laatst bewerkt 14 jaren 5 maanden geleden doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #42766 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: George Orwell: 1984
Zelf heb ik het boek al een hele tijd geleden, op school, gelezen maar ik weet nog dat ik onder de indruk was. Vooral eigenlijk omdat het Big Brother-aspect toch wel voor een groot deel uitgekomen is.

<t></t>

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #42771 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: George Orwell: 1984
Was wel heel visionair voor zijn tijd. Als men de huidige maatschappij onder de loep neemt, ontdekt men toch heel wat trekjes, en niet alleen het Big-Brother aspect. Eigenlijk is dit een boek van en voor alle tijden, en het staat al langer op mijn lijstje van te herlezen boeken.

<t>Lezer100</t>

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #42773 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: George Orwell: 1984
Ik heb dit boek lang geleden gelezen.

http://mlblogsbaseballsnatcher.files.wordpress.com/2008/09/watching20you-thumb-150x180.png?w=150&h=180

De posters van vroeger met daarop 'Uncle Sam' had de tekst Big brother is watching you. (op het plaatje is de tekst Big Brother weggehaald) Die zin komt uit het boek 1984.

Ik vond het boek toentertijd erg indrukwekkend. Vooral in China en Rusland is het toch wel zo (geweest?) dat alles en iedereen elkaar in de gaten hield. In China was het zelfs zo dat de ene dag dit als 'goed' gold maar de volgende dag kon je voor dat 'goede' afgestraft worden of naar werkkamp gestuurd worden.

Nu kun je eigenlijk nauwelijks meer iets ongemerkt doen, dat geldt zeker voor het westen met alle moderne technologie.

Alleen worden we (nog) niet de mond gesnoerd.

Dettie

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #42774 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: George Orwell: 1984
Denk ook aan het Engelse cctv. Ook in Nederland hangen op steeds meer plaatsen camera's. En inderdaad, anonimiteit is niet meer van nu. Best een beklemmend idee. Het is heel moeilijk om tegenwoordig dingen te doen zonder een elektronisch spoor achter te laten.

<t></t>

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #42775 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: George Orwell: 1984

Annemarie schreef : Denk ook aan het Engelse cctv. Ook in Nederland hangen op steeds meer plaatsen camera's. En inderdaad, anonimiteit is niet meer van nu. Best een beklemmend idee. Het is heel moeilijk om tegenwoordig dingen te doen zonder een elektronisch spoor achter te laten.

Dat elektronische spoor geldt natuurlijk alleen voor de rijke landen. In de arme landen is het meer de sociale controle op elkaar. Ik weet niet wat beklemmender is. Van elektronisch volgen heb je zelf weinig last, van sociaal volgen wel.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.566 seconden