ik dacht eens na over de tijd dat ik zo klein was. ben nu 61.
het was in ons gezin, maar ook in zoveel andere gezinnen normaal dat, als ik stout was geweest, met de mattenklopper kreeg.
ik weet nog dat ik samen met mijn broertje in bed aan het dansen was. mijn moeder had al een paar keer gewaarschuwd.
en we wisten, als ze nu boven komt dan is het mis en krijgen we met de mattenklopper.
en daarom deden we donald ducken in onze pyamabroek en toen mijn moeder het door had, moest ze vreselijk lachen.
lichamelijke straf was in die jaren heel gewoon, gelovig of niet.
mijn zus ging naar het buitenland emigreren en schreef, mam, kunt u mij een mattenklopper sturen, want die hebben ze hier niet.
ik denk dat je het ook van die kant moet bekijken. in welke tijd gebeurde het. een corrigerende tik kan soms heel nuttig zijn,
maar omdat er zoveel kindermishandeling is, is het goed om het af te schaffen.
als je rechts op de cgn-site kijkt dan lees je dat er 1100 jonge mensen bij elkaar zijn voor een conferentie geloof ik.
hoe kan het dan dat daar toch nog zoveel jeugd is en dan in deze tijd? wat spreekt hen dan zo aan? dan moet daar toch wel iets veranderd zijn.
ik ging op google kijken naar noorse broeders en zag een gezin flietstra met heel veel kinderen. grootste gezin van nederland.
ik kreeg niet de indruk dat al die kinderen zo ongelukkig zijn. er zal in die vijftig jaar toch ook een soort groei zijn geweest.
ik kan me niet voorstellen dat het er daar nu nog zo barbaars aan toe gaat. ik vind alles wel eenzijdig. alleen uit het verleden.
ja, toen was het zo en dat was ook vreselijk. had niet zo moeten gebeuren.
<t></t>