Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Irène Némirovsky - Storm in juni

Lees meer
20 jaren 10 maanden geleden #4207 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Het boek is inmiddels uit, en ik kan niet anders zeggen, het is een indrukwekkend boek wat blijft hangen.

Misschien wel ook door de geschiedenis van het boek, en vooral van de schrijfster.

Het is bijzonder een boek wat geschreven is in het begin van de oorlog wat ook gaat over het begin van de oorlog te lezen,

terwijl je weet dat de schrijfster in 1942 word opgepakt en in Auchwitz word vermoord.

Het boek bestaat uit twee delen en vooral in het tweede deel viel mij heel erg de genuanceerdheid op waarmee over de Fransen (goed, fout, dapper, laf) maar vooral ook over de Duisters geschreven werd.

Dat vergt toch enige afstand in schrijven en denken die je nauwelijks van iemand kunt verwachten in die situatie.

Terwijl ze (begreep ik uit het voorwoord) toen al dacht dat ze het niet zou overleven.

Het boek bestaat uit twee delen, in het eerste deel worden een aantal mensen gevolgd bij hun vlucht uit parijs juni 1940,

het tweede deel speelt zich wat later af, in een dorp waar de bezetters zijn neergestreken. En een aantal personen uit het eerste deel komen weer terug.

Ik begreep dat het de bedoeling was dat er nog een derde en vierde deel geschreven zouden worden waarin we een aantal mensen nog verder zouden volgen,

en ik eindigde het boek gisteravond dan ook met een gevoel van spijt dan we dat helaas nooit zullen weten.

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 10 maanden geleden #4210 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Wat lijkt me dit een mooi boek.

Het geeft natuurlijk een extra dimensie aan het verhaal dat je weet dat ze de oorlog niet overleeft.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 10 maanden geleden #4212 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Het boek wacht geduldig tot ik zover ben..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 9 maanden geleden #4639 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik heb het uit, maar het moet even bezinken. Het is een vreemd boek, en dat komt door de inleiding en het nawoord. Ik weet nog even niet wat ik hier mee aan moet.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 9 maanden geleden #4640 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ja het voor en nawoord beinvloeden de indruk die het boek op je maakt enorm, dat ben ik helemaal met je eens.

ben benieuwd wat je er van vindt als de indrukken bezonken zijn.

Groet,

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
20 jaren 9 maanden geleden #4644 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht

Ik vond deze informatie over de schrijfster

De joods Franse schrijfster Irène Némirovsky werd geboren in Kiev in 1903. In 1929 stuurde ze haar eerste manuscript, David Golder, naar de Franse uitgever Bernard Grasset stuurde. De roman oogstte meteen een enorm succes. Haar literaire carrière werd echter bruut afgebroken door de inval van de nazi's in Frankrijk. Toen ze in 1942 als statenloze joodse werd weggevoerd, lukte het Irène nog net een koffertje met het manuscript van Storm in juni aan haar dertienjarige dochter Denise te geven. Irène Némirovsky werd vermoord in Auschwitz. Denise besloot op haar 74ste dat Storm gepubliceerd mocht worden.

Ik krijg kippenvel door deze informatie alleen al.

Wat een onnoemelijk leed van moeder en dochter gaat er aan deze publicatie vooraf....

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Tijd voor maken pagina: 0.528 seconden