Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Yoko Ogawa - De huishoudster en de professor

Lees meer
15 jaren 8 maanden geleden #35814 door Ellen
Beantwoord door Ellen in topic Re: bericht

berdine schreef : Heel mooi Ellen, maar wat betekent die formule dan? Of vind je hem alleen mooi om te zien?

pffft... ik wist dat ik die vraag zou krijgen en was er al bang voor ;). Voor zowel het boek, als deze formule (maar ook naar aanleiding van andere 'wiskundige raadselboeken die ik gelezen heb) geldt dat ik het ervaar zoals je bijvoorbeeld mooie muziek kunt ervaren of een schilderij. Er komen geen woorden in me op als ik aan dit boekje én aan deze formule denk, maar gevoelens en beelden (die ik dan weer niet kan beschrijven met woorden). Daarom gebruikte ik 'ervaren' in plaats van 'begrijpen', want zoals ik al schreef... ik ben een alfa. Die formule staat voor mij symbool voor de relatie tussen de huishoudster, haar zoontje en de professor. Wat ik wel sinds die tijd begrijp is, hoe het mogelijk is dat mensen zo intens met wiskunde (of wiskundige raadsels) bezig kunnen zijn.

Of zoals in het geval van het boek dat ik net uit heb: met logica in het geval van Ludwig Wittgenstein (biografie van Ray Monk, ook al zo'n prachtig boek).

"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)
Laatst bewerkt doorEllen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 8 maanden geleden #35816 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
De professor en zijn huishoudster liggen ook hier op het nachtkastje.

ik ben benieuwd.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
15 jaren 8 maanden geleden #35818 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Ellen schreef : dat ik het ervaar zoals je bijvoorbeeld mooie muziek kunt ervaren of een schilderij. Er komen geen woorden in me op als ik aan dit boekje én aan deze formule denk, maar gevoelens en beelden (die ik dan weer niet kan beschrijven met woorden).

je zegt het goed. Ik probeerde ook aan een vriendin te vertellen hoe dit boek is en als je dat doet dan voel je al dat je het eigenlijk niet goed kunt weergeven. Het is voornamelijk het gevoel wat het oproept. Ik zelf had heel erg het gevoel dat ik de 3 mensen echt gekend had. Ik zag de professor rondlopen en elke keer blij worden van Wortel en heel enthousiast over prachtige cijfers zijn.

Het maakte mij duidelijk hoe fascinerend de wereld van getallen kan zijn.

Ik heb het altijd jammer gevonden dat ik niets begrijp van wiskunde en wiskundige berekeningen. Wat in het boek stond begreep ik ook niet maar de schoonheid en het plezier in de cijfers werdwel heel goed overdragen.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #35920 door WilV
Ik ben net begonnen, en ik ben nu al verkocht.

En ik heb helemaal níets met wiskunde.

Maar dat is ook helemaal niet nodig voor dit boek.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #35959 door WilV
Wat een práchtig boekje is dit.

Echt een van de mooiste boeken die ik de laatste tijd heb gelezen

Het is zó liefdevol geschreven,

En zo mooi van taal en van sfeer.

Ik kon niet stoppen met lezen.

En dat voor iemand die niets heeft met getallen en wiskunde.

Ik kreeg zelfs helemaal plezier in al die getallen, nooit geweten dat ze bestonden; bevriende getallen, eenzame getallen, trotse getallen, elegante getallen etc etc.

Voor wie de kans krijgt..lezen dit boek!

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #35960 door WilV
V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Denk je niet Dettie dat het feit dat de weduwe niet in het huis komt en hóe ze met de huishoudster te maken heeft gehad te maken heeft met haar oude en vermoedelijk verboden liefde voor de professor.

Haar foto n de opdracht aan haar waren tenslotte verstopt onder de honkbalplaatjes, vermoedelijk was ze toen al met haar man, zijn broer.

Pas toen duidelijk werd dat het om vriendschap ging en de huishoudster niet was blijven slapen maar voor de professor gezorgd had toen hij ziek was mocht ze weer terug komen. Klinkt als jaloezie.

Waarom ze dan, nu haar man niet meer leefde, niet bij hem introk begrijp ik ook niet trouwens.

Groetjes Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Tijd voor maken pagina: 0.385 seconden