Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

J.D.Salinger - De vanger in het graan

Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #34586 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Zijn plan was om ver weg te gaan, maar daar ziet hij van af.

Hij gaat naar huis en dat vind ik een eigen keuze.
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #34587 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik dacht altijd dat bij een Bildungsroman iemand een ontwikkeling doormaakt en dan er uit is gekomen en verder gaat, maar deze jongen moet nog door een heleboel heen. Holden staat pas aan het begin.

Ik weet niet hoe ik het anders duidelijk moet maken wat ik bedoel.

Holden heeft helemaal niets gekozen. Hij wilde aldoor naar huis maar was bang voor zijn ouders, hij was immers weer van school gestuurd dus bednekt hij aanvankelijk New-York. Omdat het allemaal tegenzat daar gaat hij toch maar naar huis met angst en beven. Maar liever deed hij dat niet. Hooguit kun je zeggen dat hij zijn zus wilde zien. Maar hij weet ook dat hij goed op zijn donder zal krijgen, daarom bezoekt hij zijn zus stiekem. Als hij niet zo bang was geweest was het misschien niet eens zo erg verlopen met hem. Dan had hij op z'n donder gehad en misschien straf en dan weer verder gaan. Nu kneitert hij helemaal in elkaar omdat hij niet eens bij zijn eigen ouders durft aan te kloppen, weinig vrije keus vind ik.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #34590 door Sarah
Beantwoord door Sarah in topic Re: bericht
Ik heb dit boek 11 jaar geleden gelezen en begreep toen ook niet wat er zo bijzonder aan was. Van het verhaal is me niet veel bijgebleven.

Dit vond ik bij Wikipedia:

Het boek was zeer controversieel vanwege het grove taalgebruik en de vrije behandeling van seks en prostitutie. Tegenwoordig is dit geen taboeonderwerp meer maar in de jaren '50 was dit nog wel het geval. Verder is het boek controversieel omdat het verschillende mensen zou hebben aangezet tot het plegen van misdaden.
Laatst bewerkt doorSarah.

Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #34592 door marjo
Hoe is het mogelijk!!!

Dat vloeken is vast ook iets wat voor Amerika een probleem was, want echt, er wordt helemaal niet zoveel gevloekt. Het zijn bovendien krachttermen, geen schuttingtaal.

Ik heb een willekeurige pagina opengeslagen om het te controleren, en er werd niet een krachtterm gebruikt.

De se.ks en prostitutie, nou ja, dat wel..het is een puber!

Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #34594 door Sarah
Beantwoord door Sarah in topic Re: bericht
En tot welke misdaden zal het aangezet hebben?
Laatst bewerkt doorSarah.

Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #34603 door marjo
Goeie vraag. Ik heb geen flauw idee. Als hij zou zelfmoord gepleegd had of zo, dan had ik het nog begrepen, maar nu?

Ik denk dat wij Nederlanders, zeker in deze tijd, veel nuchterder zijn dan de Amerikanen toen waren. Zullen wij ooit kunnen begrijpen wat het voor hen betekende?

Tijd voor maken pagina: 0.430 seconden