Ik vond de losse eindjes de suggesties dat Andreas niet echt netjes had gehandeld na de oorlog met het Tsjechische meisje Wanja, Wanda? Ook werd opgelaten wat zij dachten over het cadeau. Het geeft een indruk dat ze met de gedachten van de gever eens waren, anders hadden ze de vleugel toch wel weggedaan? Elisabeth huilde omdat ze last had van opmerkingen over de intitialen van de gever, niet dat ze het van DIE gever had gehad.
Friedrich blijft toch wel ergens? Hij heeft toch begrip naderhand voor de situatie? Ik had zelfs de indruk dat hij ook naar canada kwam.
Benno laat heel duidelijk blijken dat hij Wolfgang een hielenlikker vindt, dat Wolfgang eindelijk zijn vader voor zich alleen heeft . Uiteindelijk draait hij ook bij omdat hij inziet dat het voor Wolfgang ook niet altijd even makkelijk zal zijn. Veronika voelt zich in de steek gelaten door haar vader maar draait later ook bij.
ik vond het een heel krachtige opening. In die paar zinnen weet je dat iemand van oudere leeftijd, waarvan je niet verwacht dat zij nog ondernemingslust hebben, iets bijzonders gaat ondernemen. En ook de eigenlijke idiotie wat er uit spreekt. Kan hij nog zijn veters strikken enz. Laat iemand van die leeftijd vooral een ander niet tot last zijn spreekt daaruit. Vond ik heel sterk.
bernadet