Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

H. J. van Nijnatten-Doffegnies: Het geheime dorp

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48004 door marjo
Er is inderdaad maar heel summier een melding over een advocaat die samen met het echtpaar Bakker het kamp oprichtte. Op de site van het museum 'het verborgen dorp'.

Dit vond ik:

Het onderduikerskamp “Pas-Opkamp”, ook wel Verscholen- of Geheime Dorp genoemd, werd in de oorlogsjaren opgericht. Initiatiefnemers waren de familie Bakker uit Nunspeet (Opa Bakker en Tante Cor) en de advocaat E.H. von Baumhauer uit Vierhouten (De Boem). Ondersteund door vele mensen uit het verzet wisten zij dit kamp draaiend te houden.'

Nu is het boek waar het hier over gaat een roman, de schrijfster mag dus doen wat ze wil met het verhaal. Misschien vond ze jouw familielid niet spannend genoeg. We zullen nooit weten hoe het precies zat.

Zou er onenigheid geweest zijn dat het echtpaar dan weer niet in jouw opa's verhalen voorkomt? Dat lijkt er sterk op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48007 door WesselLindeboom
Beantwoord door WesselLindeboom in topic Re: H J van Nijnatten-Doffegnies: Het geheime dorp
Haha, ik ben niet teleurgesteld over het wel/niet voorkomen van mijn opa, het is namelijk een roman, en opa Bakker en tante Cor zijn ook niet de echte namen. Wat ik bedoelde was het volkomen ontbreken van een figuur die Von Baumhauer was, zonder hem had het kamp nooit kunnen bestaan. Die man heb ik overigens nooit gekend, maar in combinatie met het geheime dorp was hij altijd de spil en dat miste ik volledig in het boek, vandaar 'het verhaal is niet compleet'.

<t></t>

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48014 door marjo
Tja, het blijft de vrijheid van een romanschrijver. Zonder jouw bericht hier had ik het niet geweten, en dat is misschien wel kwalijk. Maar van andere boeken ken ik ook het waarheidsgehalte niet. Als het al bestaat.

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48016 door WesselLindeboom
Beantwoord door WesselLindeboom in topic Re: H J van Nijnatten-Doffegnies: Het geheime dorp
Marjo, zoek mij anders ff op Facebook als je dat hebt, of evt. je emailadres, dan heb ik nog wel wat info wat ook wel interessant is om door te worstelen.

<t></t>

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48022 door marjo
Mij kun je bereiken via het knopje onder aan een bericht van mij...

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48213 door marjo
Intussen heb ik de folder teruggevonden die ik nog had van Staatsbosbeheer in Vierhouten waar een replica van het verborgen dorp te vinden. Daar wordt het echtpaar Baumhauer alle lof toegezwaaid die ze dus verdienen.

Jammer dat de schrijfster het niet zelf doet in haar boek.

Tijd voor maken pagina: 0.460 seconden