- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Henk Rijks schreef :
Dank je Dettie, voor het welkom. Laat ik beginnen te zeggen dat iedereen van het boek mag schrijven wat hij of zij er van vindt. Wat dat betreft zijn boeken net kinderen: in de handen van anderen gaan ze een ander leven leiden. Dus: geen probleem of hard feelings hier.
Ik heb niet eens de behoefte om het boek te verdedigen. Ik kan hooguit wat motieven of insider informatie delen, maar dan nog is het aan de lezer om er iets van te vinden of niet. Waar ik wel aan hecht is om een onderscheid te maken tussen de personages en de schrijver. Dat zijn toch echt verschillende zaken. Maar net zoals een schilder soms een donker schilderij wil creëren, zo mag een schrijver gelukkig ook ervoor kiezen om een donker/sarcastisch/cynisch verhaal te schrijven. En de hoofdpersoon heet niet per toeval Tonk. Hij is namelijk Tendentieus, Ongenuanceerd, en Nodeloos Kwetsend. Of het boek daarmee vrouwonvriendelijk is? Ik denk eerder aan de term mensonvriendelijk, want ook de mannen komen er bepaald niet goed vanaf. En of het nu om fysieke- of mentale mishandeling gaat: wat mij betreft zijn beide verwerpelijk. Maar het komt wel voor, en daarom is het een relevant thema. Maar goed, nu verdedig ik toch het boek, en dat ging ik juist niet doen.
Ten aanzien van coc.k- of andere lit aanduidingen: prima. Geen enkel probleem mee. Waarom zou ik? Hooguit als het de verkoop negatief zou beinvloeden zou ik me achter de oren moeten krabben, maar dat is gelukkig niet zo. Zoals je zelf aangeeft zijn er genoeg mensen die het boek met veel plezier lezen. Dank je daarom ook dat je het boek aan de crossing hebt doorgegeven; ik waardeer dat zeer.
Groeten,
HR
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen