Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Henk Rijks - De kostwinner (debuut)

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36247 door Henk Rijks
Beantwoord door Henk Rijks in topic Re: bericht

Dettie schreef : O jee, zal je zien, het wint ook nog!

Dettie

Dat zou mooi zijn. Kan ik meteen vertellen dat het nogal meevalt met die vermeende vrouwonvriendelijkheid van de auteur. En dat de mannelijke hoofdpersoon niet zonder reden aan het kortste eind trekt.

<t></t>
Laatst bewerkt doorHenk Rijks.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36248 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Ik heb dit boek enige maanden geleden gelezen, maar zie dat er nog geen notitie van is gemaakt, bij deze dus:

Een zeer goed geschreven debuut. Ik heb me er kostelijk mee vermaakt en volop genoten van Rijks's humoristische, kostelijke en soepele schrijfstijl.

Hij heeft in dit verhaal een mooi thema te pakken, plaatst de verschillende typetjes geweldig neer en neemt ook nog eens een flink aantal hoge ambtenaren en politici op de korrel. Petje af voor deze auteur, ik snak al naar zijn tweede boek.

n.b. wat betreft de "vrouwonvriendelijkheid" die in dit boek zou heersen ben ik het totaal oneens, integendeel, in de loop van het verhaal krijg je juist een enorme sympathie voor "de kostwinner" en zijn kijk op het gezin, zijn werk en zijn nieuwe uitdaging...als cocaïnekoerier.

Het boek is inmiddels een vriendenkringleesrondje aan het maken en tot nu toe is iedereen erg enthousiast.

Voor mij mag Henk op de shortlist komen én winnen ook!

groetjes, irene
Laatst bewerkt doorirene.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36249 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Nu word ik toch nieuwsgierig, dus ik zal me er toch maar aan wagen!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36250 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Dag Henk, welkom op dit forum

Ik snap dat je jouw boek wilt verdedigen, zou ik ook doen, maar ik heb ook een eigen mening en vind jouw boek inhoudelijk niet geweldig zoals wel mocht blijken. Maar ik heb de uitgeverij gemeld dat ik het boek als bookcrossboek wilde aanbieden, waarmee ze accoord gingen, omdat ik er een hekel aan heb een debutant 'neer te sabelen' Ik heb namelijk behoorlijk respect voor mensen die een boek weten te schrijven. Bovendien had ik het vermoeden dat enkele mensen van bookcrossing het boek wel goed zouden vinden, zoals ook gebleken is. Dus dan werd het positief versus negatief.

Ik vraag me verder af, vind je het een compliment als iemand over jouw boek zegt 'Cocklit van de bovenste plank' ?

Als ik een boek geschreven had dan zou ik daar ook niet blij mee zijn.

Wat me opvalt is dat de laatste tijd steeds meer vrouwonvriendelijke debuten verschijnen. Ik vind jouw boek namelijk wel vrouwonvriendelijk, alleen die passage die ik aangehaald heb zegt al genoeg en dan de minnares die nog even flink afgerost wordt omdat meneer het niet met haar eens is.

Het erge is dat er zo vaak en zoveel zulke dingen geschreven werden en worden dat het nauwelijks meer opvalt, men raakt er aan gewend, en ik wilde er toch wel even op wijzen omdat ik er maar niet aan gewend raak.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36251 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

irene schreef : n.b. wat betreft de "vrouwonvriendelijkheid" die in dit boek zou heersen ben ik het totaal oneens, integendeel, in de loop van het verhaal krijg je juist een enorme sympathie voor "de kostwinner" en zijn kijk op het gezin, zijn werk en zijn nieuwe uitdaging...als cocaïnekoerier.

Wat vind jij dan sympathiek irene aan Tonk? Wat doet hij dan voor sympathieks voor zijn gezin? Wat voor kijk heeft hij dan op ze? Hij kijkt nauwelijks om naar de twee jongens en zijn vrouw is ook niet veel. En is cocaïnekoerieren sympathiek? vertel, vertel... ik zie het namelijk niet.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36256 door Henk Rijks
Beantwoord door Henk Rijks in topic Re: bericht

Dettie schreef : Dag Henk, welkom op dit forum

Ik snap dat je jouw boek wilt verdedigen, zou ik ook doen, maar ik heb ook een eigen mening en vind jouw boek inhoudelijk niet geweldig zoals wel mocht blijken. Maar ik heb de uitgeverij gemeld dat ik het boek als bookcrossboek wilde aanbieden, waarmee ze accoord gingen, omdat ik er een hekel aan heb een debutant 'neer te sabelen' Ik heb namelijk behoorlijk respect voor mensen die een boek weten te schrijven. Bovendien had ik het vermoeden dat enkele mensen van bookcrossing het boek wel goed zouden vinden, zoals ook gebleken is. Dus dan werd het positief versus negatief.

Ik vraag me verder af, vind je het een compliment als iemand over jouw boek zegt 'Cocklit van de bovenste plank' ?

Als ik een boek geschreven had dan zou ik daar ook niet blij mee zijn.

Wat me opvalt is dat de laatste tijd steeds meer vrouwonvriendelijke debuten verschijnen. Ik vind jouw boek namelijk wel vrouwonvriendelijk, alleen die passage die ik aangehaald heb zegt al genoeg en dan de minnares die nog even flink afgerost wordt omdat meneer het niet met haar eens is.

Het erge is dat er zo vaak en zoveel zulke dingen geschreven werden en worden dat het nauwelijks meer opvalt, men raakt er aan gewend, en ik wilde er toch wel even op wijzen omdat ik er maar niet aan gewend raak.

Dettie

Dank je Dettie, voor het welkom. Laat ik beginnen te zeggen dat iedereen van het boek mag schrijven wat hij of zij er van vindt. Wat dat betreft zijn boeken net kinderen: in de handen van anderen gaan ze een ander leven leiden. Dus: geen probleem of hard feelings hier.

Ik heb niet eens de behoefte om het boek te verdedigen. Ik kan hooguit wat motieven of insider informatie delen, maar dan nog is het aan de lezer om er iets van te vinden of niet. Waar ik wel aan hecht is om een onderscheid te maken tussen de personages en de schrijver. Dat zijn toch echt verschillende zaken. Maar net zoals een schilder soms een donker schilderij wil creëren, zo mag een schrijver gelukkig ook ervoor kiezen om een donker/sarcastisch/cynisch verhaal te schrijven. En de hoofdpersoon heet niet per toeval Tonk. Hij is namelijk Tendentieus, Ongenuanceerd, en Nodeloos Kwetsend. Of het boek daarmee vrouwonvriendelijk is? Ik denk eerder aan de term mensonvriendelijk, want ook de mannen komen er bepaald niet goed vanaf. En of het nu om fysieke- of mentale mishandeling gaat: wat mij betreft zijn beide verwerpelijk. Maar het komt wel voor, en daarom is het een relevant thema. Maar goed, nu verdedig ik toch het boek, en dat ging ik juist niet doen.

Ten aanzien van cock- of andere lit aanduidingen: prima. Geen enkel probleem mee. Waarom zou ik? Hooguit als het de verkoop negatief zou beinvloeden zou ik me achter de oren moeten krabben, maar dat is gelukkig niet zo. Zoals je zelf aangeeft zijn er genoeg mensen die het boek met veel plezier lezen. Dank je daarom ook dat je het boek aan de crossing hebt doorgegeven; ik waardeer dat zeer.

Groeten,

HR

<t></t>
Laatst bewerkt doorHenk Rijks.

Tijd voor maken pagina: 0.484 seconden