Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Welk boek gaan we samen lezen in februari-maart 2010?

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31807 door dettie
Zowel Marjo als Willeke gaven de wenk dat het alweer zo ver is...

Jullie kunnen gaan nomineren voor het samenleesboek februari-maart.

Voor de nieuwelingen:

Ieder mag maximaal 3 titels opgeven, met korte beschrijving en aantal pagina's erbij.

Héél nieuwe boeken nomineren wordt afgeraden omdat niet bij iedere bibliotheek die nieuwe titels te krijgen zijn.

Ben benieuwd met welke boeken jullie komen.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31821 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Simon Mawer: De glazen kamer

Het modern vormgegeven droomhuis van het echtpaar Viktor en Liesel Landauer speelt een hoofdrol in dit boek. Als de Landauers tijdens de Tweede Wereldoorlog vluchten, trekken de nazi’s in hun huis, vervolgens valt het huis toe aan de Russen en daarna wordt de staat eigenaar. Na de val van het communisme kan de weduwe Landauer eindelijk terugkeren naar haar huis.

De glazen kamer speelt een cruciale rol in de levens van de elkaar opvolgende bewoners.

Als lezer volg je de hoofdpersonen alleen in relatie tot het huis. Dat maakt het verhaal heel afwisselend. Je verliest Liesel en Viktor niet uit het oog, maar in de tussentijd kom je ook allerlei andere mensen tegen, die op dat moment in het huis van belang zijn. De glazen kamer is genomineerd voor de Man Booker Prize 2009.

Alex Verburg: Dwalingen

‘Een waargebeurd liefdesdrama in oorlogstijd’ staat er op het omslag. Die oorlog blijkt de Tweede Wereldoorlog te zijn en het liefdesdrama speelt zich af tussen de zeventienjarige Hollandse Annie en Johann, een Duitse soldaat die gelegerd is in het dorpje waar het meisje woont.

Annies moeder is ziekelijk, haar vader een verzuurde NSB-er. Dwalingen is een boek over een ‘foute’ liefde tijdens de Tweede Wereldoorlog. De vrouw die in het boek als Annie wordt beschreven, overleed op 83-jarige leeftijd vlak voor het verschijnen van het boek.

Peter Bak: Het spoor van Mertens

In januari 1940 raken op de spoorwegovergang van een West-Fries dorp twee jongens slaags. Een van hen verongelukt. Een bezoeker van een herdenkingsplechtigheid zet 61 jaar later op dezelfde spoorwegovergang zijn auto voor de trein.

Een spectaculaire valpartij tijdens een wielerkoers in 1976 in het dorp blijkt bovenstaande gebeurtenissen met elkaar te verbinden. Het spoor van Mertens heeft een prachtige verhaalstructuur met een interessante hoofdfiguur. Nederlands drama, zowel voor de liefhebbers van Joe Speedboot van Tommy Wieringa als van Knielen op een bed violen van Jan Siebelink is Het spoor van Mertens van Peter Bak een aanrader!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden - 16 jaren 5 maanden geleden #31823 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Nee, dat meen je niet, ik zet de pc aan om "de glazen kamer" te nomineren.

Maar je bent me dus voor.

Was mijn enige nominatie.

Dus ik nomineer eigenlijk niets deze maand.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt 16 jaren 5 maanden geleden doorWilV.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31824 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Hier staat een fragment van De glazen kamer

boeken.vpro.nl/boeken/42542930/

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31836 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik vind het wel leuk dat ik een boek nomineer dat jij wilde! Ik weet niets van dat boek, ik heb gewoon wat zitten surfen en dacht dat het misschien wel wat was. Weet jij er meer van?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31838 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ik kreeg het voor de kerst, maar ik heb het nog niet gelezen. De achterflap klinkt goed, het boek ziet er ook mooi uit, maar verder kan ik er dus nog niets zinnigs over zeggen.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Tijd voor maken pagina: 0.664 seconden