Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Joost Vandecasteele - Hoe de wereld perfect functioneert zonder mij (debuut)

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #32985 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Ja, zo denk ik er ook over.
Laatst bewerkt doorberdine.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #32992 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Naderhand wist ik weer: dat hijgerige werd in verband gebracht met cabaret. Dat is hij ook natuurlijk, en men zei dat het boek in voordracht beter overkwam dan al lezende.

Waarom staat het op de shortlist werd er gevraagd.

Misschien omdat deze verhalen totaal anders zijn dan andere bundels. Ze vormen een geheel, en de stijl is modern, past bij vandaag (en hopelijk niet de toekomst, zei iemand). Maar of dat genoeg is om ook de prijs te winnen?

Dat die ene persoon met jullie overkwam was duidelijk. Maar het was zeven tegen een...
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 1 maand geleden #33472 door EvaW
Beantwoord door EvaW in topic Re: bericht
Van de boeken die ik tot nu toe heb gelezen voor de Academica Debutantenprijs vind ik dit duidelijk het meest boeiend.

In eerste instantie vond ik het wel erg schreeuwerig en om aandacht vragen, maar gaandeweg vond ik het eigenlijk steeds beter worden. Dat de verhalen met elkaar in verbinding staan maakte het voor mij extra interessant en leesbaar. Het deed me wel wat denken aan 1984 van Orwell; een soort dystopie en satire op de samenleving.
Laatst bewerkt doorEvaW.

Lees meer
16 jaren 1 maand geleden #33473 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Hallo Eva,

Je zou Vandecasteele eigenlijk moeten zien, dan leest je het boek gelijk anders. Hij heeft qua voorleesstijl wel iets van Bart Chabot. Heel druk en snel, maar inderdaad na even wennen pakt het je en zie je een heel bevlogen man staan.

Ik denk dat diezelfde bevlogenheid in dit boek zit.

Ik kende het woord dystopie niet, dus heb dat even opgezocht

dysoptie:

Het tegengestelde van de utopie, d.w.z. een tekst waarin weliswaar een toekomstbeeld gegeven wordt, maar dat van de utopie verschilt door het negatieve beeld dat van die toekomst wordt geschilderd. Als voorbeeld van een dystopie kan gelden George Orwells Nineteen eighty-four (1984). Als Nederlands voorbeeld wordt wel Blokken (1931) van Bordewijk genoemd.

Ja, inderdaad! Vooral het verhaal van de ruimtes onder de winkelstad heeft die kenmerken. Hoewel je van alle verhalen niet vrolijk wordt. Toch wel erg boeiend geschreven. Het boek hield me na lezing wel een tijdje bezig.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.426 seconden