Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Richard Osinga - Klare Taal

Lees meer
21 jaren 2 maanden geleden #2523 door sneuper
Beantwoord door sneuper in topic Re: bericht
Deze beschrijving lijkt een beetje op de inhoud van de Arnon Grunberg novelle "Het aapje dat geluk pakt". Dat gaat ook over een diplomaat in een land ver weg (Zuid Amerika dit keer) die zijn dagen vult met nietsdoen en ledigheid en erg bezorgd is over protocollaire zaken (zoals: wanneer bezoeken we feestjes van andere ambassades en houdt de minister wel van barbecue?). En dan de hopeloze informatieverzoeken uit Nederland, waar niemand iets mee kan. Luchtig beschreven, waarmee de diplomatieke dienst eigenlijk belachelijk wordt gemaakt.

In het verhaal van Grunberg ontmoet de diplomaat een fatale liefde, hij wordt gebruikt voor de revolutie en daarmee is zijn carriere ten einde. Daarna krijgt het verhaal een nog fatalere climax, zoals dat bij Grunberg past.

Grappig dat er zoveel herkenbare elementen in die boeken zitten... Wie heeft er nu eigenlijk van wie overgeschreven?

groet,

sneuper

boekenblog.blogspot.com

Een leven zonder boeken is onleefbaar - Erasmus

boekenblog.blogspot.com

boek.favos.nl

christenboek.blogspot.com
Laatst bewerkt doorsneuper.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 2 maanden geleden #2527 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Bij Bor in Afrika is er zelfs ook een fatale climax!

Lijkt wel érg op elkaar zo te lezen. Je maakt me nieuwsgierig sneuper naar "Het aapje dat geluk pakt" maar Grunberg... ik ben er niet zo weg van.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 2 maanden geleden #2534 door sneuper
Beantwoord door sneuper in topic Re: bericht
Het aapje dat geluk pakt is maar dun. Het was ook zo'n bijenkorf-novelle t.g.v. de literaire boekenmaand, van vorig jaar of het jaar daarvoor.

Je kan het dus niet kopen in reguliere boekhandels, alleen tweedehands, de Slegte of zo.

Ik ga proberen Bor in Afrika te lezen en jij Grunberg. Eens kijken waar we op uit komen.

groet,

sneuper

boekenblog.blogspot.com

Een leven zonder boeken is onleefbaar - Erasmus

boekenblog.blogspot.com

boek.favos.nl

christenboek.blogspot.com
Laatst bewerkt doorsneuper.

Lees meer
21 jaren 2 maanden geleden #2535 door dettie
OK afgesproken! als ik er nog aan kan komen tenminste.

Groet

Bernadet

Lees meer
21 jaren 2 maanden geleden #2540 door RichardOsinga
Beantwoord door RichardOsinga in topic De Aap van Grunberg
Heb niets van Grunberg overgeschreven - kende het boek niet tot ik via Sneuper deze discussie ontdekte.

Ben wel benieuwd wat Grunberg van ons gezamenlijke thema heeft gemaakt.

Als het gaat over inspiratiebronnen voor Bor dan is in Bor in Afrika zelf een aardig complete lijst te vinden, overigens.
Laatst bewerkt doorRichardOsinga.

Lees meer
21 jaren 2 maanden geleden #2543 door dettie
Hallo Richard,

Bor in Afrika is uitgekomen in 2003

Het boekje van Grunberg in 2004

Ik heb beide boeken besteld bij de bibliotheek. Bor in Afika heb ik een jaar geleden gelezen en niet alles staat me nog helder voor de geest (sorry). Ik ga deze boeken achter elkaar lezen en kijken of de verhalen inderdaad op elkaar lijken.

Ik hoop dat de bibliotheek het boekje van Grunberg heeft, het is niet meer te koop.

Bernadet

Tijd voor maken pagina: 0.461 seconden