Ik heb het boek net uit en het einde vind ik eigenlijk wat onduidelijk. Ik neem aan dat de grootmoeder overleden is en dat alleen haar spullen naar de zolder zijn gegaan, maar echt duidelijk is het niet, omdat Linde kennelijk steeds meer in een fantasiewereld kruipt, na de gebeurtenissen met Grote Henk. De ouders van Hanneke valt daarin ergens ook wel iets te verwijten. Dat ze negatief reageren op het seksboekje kan ik wel begrijpen, maar om zonder verdere mededeling vooraf het kind maar niet meer van huis op te halen, vind ik ergens ook niet kunnen.
Aan de ene kant begrijp ik oma en oma Kroos wel, omdat de situatie in huis niet bepaald optimaal te noemen is en daarmee druk ik me zacht uit, maar aan de andere kant vind ik de manier waarop ze zich naar het kind en de vader gedragen toch ook weinig constructief. Linde wordt heen en weer geslingerd door een vader die haar niet op kan voeden, omdat hij kennelijk te veel het idee heeft dat het niet echt hoeft en een stel grootouders dat zo hard aan het kind probeert te trekken, dat ze de ouders zo zwart mogelijk lijken te willen afschilderen. Het contrast tussen beide werelden is enorm groot. Ze lijken ook niet echt moeite te doen om Linde duidelijk te maken dat het niet haar schuld is dat haar moeder overleden is. Het gesprek over de vlaai die ze op een gegeven moment gehaald hebben, vind ik toch ook wel wat bizar.
Grote Henk is wel een soort vieze man, waar kinderen vaak voor gewaarschuwd worden. Dat thema vind ik in Tijger, tijger van Margaux Fragosos toch anders beschreven, misschien minder kariktaturaal.
Het idee dat kinderen zichzelf wel op konden voeden is natuurlijk al ouder dan de hippietijd. Het doet me ook een beetje denken aan het verhaal over Louise Brooks, een Amerikaanse actrice uit het begin van de vorige eeuw.
nl.wikipedia.org/wiki/Louise_Brooks
Over kinderen uit de hippietijd zijn wel meer autobiografische boeken geschreven door een mevrouw Freud, waarvan ik me de voornaam niet meer kan herinneren.