Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Kathrine Kressmann Taylor - Adres onbekend (samenleesboek aug/sept. 2008)

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden #24985 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht
Wat bijzonder dat dit indringende verhaal in 1938 is gepubliceerd, en wel onder pseudoniem! Ik las op Wikipedia dat de redactie het verhaal te sterk vond voor een vrouwelijke schrijver... Vandaar een mannelijk pseudoniem.

In 1944 is het verhaal verfilmd. In 1995 is "Adres onbekend" herontdekt en in 20 talen vertaald. In 2007 werd het verhaal in Nederland bewerkt tot een toneelstuk.

Het valt me op dat er de laatste tijd veel schrijvers herondekt en heruitgegeven worden: b.v. Marai, Nemikovsky, Kosztolanyi en Szabo.

Hoe kwam jij aan deze titel van deze schrijfster Berdine?

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden #24986 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Ik heb een enthousiaste recensie uit de Volkskrant. Waarschijnlijk naar aanleiding van de heruitgave. Het boek stond dus jarenlang op mijn "leeslijst". Toen kwam ik het toevallig tegen bij een boekenstand tijdens een literaire avond. Het was niet duur, de verkoper stond het op te hemelen en ik herinnerde mij de recensie...zodoende....
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden #24987 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht
Wat heerlijk is dat hè! Je hebt al iets over een boek gelezen en dan kom je het voor een zacht prijsje tegen...

Bewaar jij ook recensies van boeken die je interessant lijken? Dat doe ik namelijk en dan eens in de zoveel tijd maak ik een lijst van titels die ik wil lezen. (en die lijst wordt steeds langer...)

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden #24988 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik herken dat Jeanette..er is gewoon geen beginnen aan, en toch doe ik het iedere keer weer.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden #24991 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
En ik heb het boekje ook gelezen.

Ik ben het Marjo eens dat de taal niet bijzonder is maar de inhoud wel...

Over die inhoud ga ik door onder de verklapper.

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Het omslagpunt is schokkend, daarna... bij dat telegram, dacht ik nog dat Max keurig bleef, een zakenpartner, en Martin toch op een afstandelijke manier op de hoogte bleef houden...

Het zet je inderdaad aan het denken, het is puur wraak nemen natuurlijk.

Maar het laat je ook denken over het Duitsland dat zo enorm beïnvloed werd door Hitler. De aanvankelijke scepcis van Martin ten opzichte van Hitler die omslaat in euforie, een aanbidding van Hitler. Of was het toch angst die hem zo deed schrijven? Was hij bang voor zijn gezin?

En dan de brief nadat de zus dood is, die toon!

"Zij heeft haar joodse lichaam op het toneel vertoond aan reine jonge Duitse mannen."

"En ik wens verder geen contact met joden te hebben, afgezien van het innen van gelden."

Het is een complete hersenspoeling als je het zo leest. Of toch angst?

En dan ineens "Max, mijn oude vriend:" "Ik heb je liefgehad als een broer, mijn oude Maxl." Als hij zelf in de problemen komt.

Het is een genadeloze wraak op een genadeloze daad.

Is het te begrijpen?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden #24995 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Nee. Dat is niet te begrijpen.

Je vraagt je af wat je eigen reactie zou zijn..je hoopt dat je zo niet zal zijn. Maar ik hoop dat we het nooit aan den lijve zullen ondervinden, wat onze eigen keuze dan is..
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.601 seconden