Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Bernhard Schlink - De terugkeer (Die Heimkehr)

• Onderwerp Auteur
18 jaren 1 maand geleden #23421 door

Marjo schreef : Alles wat na de voorlezer van Schlink is uitgekomen krijgt een slechtere recensie, men vindt dat de boeken niet kunnen tippen aan dat eerste boek. Ben benieuwd of jij dat ook vindt, Rutger?

Deze uitspraak kwam er naar aanleiding van de discussie over 'De voorlezer'. Ik ben alvast van plan van deze aan de hand van het boek te controleren (niet echt aan de hand van andere recensies).

In de Berliner Zeitung stond alvast het volgende (ik vertaal hier even) :

Bernhard Schlink schrijft een klaar en duidelijk, mooi proza, die in de Duitse moderne literatuur haar evenknie zoekt (citaat : Christopher Ecker).

Informatie vind je ook hier :

www.scholieren.com/boekverslagen/28137

www.8weekly.nl/index.php?art=3965

www.boekenmuurkrant.nl/bmk.php?boek=48

www.ub.fu-berlin.de/internetquellen/fach...ti_pqrs/schlink.html

www.perlentaucher.de/buch/23600.html

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Onderwerp Auteur
18 jaren 1 maand geleden #23466 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Het lijkt een beetje een gewoonte bij Bernhard Schlink, om een roman te beginnen met een aantal hoofdstukken (-jes) die schijnbaar geen deel uitmaken van de essentie van het verhaal. Terwijl dit in 'Liefdesvloeken' niet zo uitgesproken was (het betreft hier een bundeling kortverhalen), en dit bij 'De voorlezer' toch heel duidelijk wordt, naarmate men verder leest, is dit ook weer het geval in 'De terugkeer'. Zonder details vrij te geven van het verhaal, kan ik toch kwijt dat ik net het fragment uit een oud boek gelezen heb, dat zo belangrijk is voor het vervolg van het verhaal.

Rutger

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden #23479 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

kan ik toch kwijt dat ik net het fragment uit een oud boek gelezen heb, dat zo belangrijk is voor het vervolg van het verhaal.

Ik snap dit niet zo goed Rutger, bedoel je met 'oud boek' de eerste hoofdstukken?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

• Onderwerp Auteur
18 jaren 1 maand geleden #23488 door

Dettie schreef :

kan ik toch kwijt dat ik net het fragment uit een oud boek gelezen heb, dat zo belangrijk is voor het vervolg van het verhaal.

Ik snap dit niet zo goed Rutger, bedoel je met 'oud boek' de eerste hoofdstukken?

Dettie

Neen Dettie, dat is een boek dat het hoofdpersonnage onder ogen krijgt bij zijn grootouders.

Rutger

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden #23489 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Aha, ik heb het boek niet gelezen dus begreep het niet zo.

Bedankt voor de uitleg.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

• Onderwerp Auteur
18 jaren 1 maand geleden #23491 door
Het lezen van het oude boek bij de grootouders (althans, fragmenten die zijn bewaard gebleven) roept heel wat los bij het hoofdpersonnage. Hij begint zijn eigen zoektocht. Zonder te veel te vertellen, kan ik jullie nog wel kwijt dat wat kennis van Homeros' Oddyseia wel nuttig kan zijn.

Rutger

Tijd voor maken pagina: 0.594 seconden