Ja het is bij mij ook lang geleden dat ik Mefisto las en ik vond het een verpletterend boek. Vooral omdat het vóór WOII is geschreven.
Het boek is gebaseerd op toneelspeler Gustaf Gründgesn zag ik en na wat gegoogled te hebben vond ik deze informatie, ooit gepubliceerd in De Groene Amsterdammer.
www.loekzonneveld.nl/docs/grundgen.htm
Met Erika Mann trouwt hij in 1925 (het huwelijk zal drie jaar stand houden).
Höfgen hangt volgens mij in het boek aanvankelijk het communisme aan. Maar ook voor mij is het lang geleden dat ik het boek las dus zeker weten doe ik het niet meer. Ik heb het boek niet in huis dus nakijken kan ik het niet.
Wel weet ik dat hij op een of andere manier overal doorheen wist te glippen maar op het eind van het boek wist hij ook waar hij mee bezig was.
In het artikel in De Groene Amsterdammer staat ook:
In zijn autobiografie Der Wendepunkt (1945) geeft Klaus Mann nog eens zijn motieven weer voor het schrijven van Mephisto: 'Het gaat niet om het afzonderlijke geval, maar om een type. Als voorbeeld had ik net zo goed ieder ander kunnen nemen. Mijn keus viel op Gründgens - niet omdat ik hem voor uitzonderlijk slecht hield (hij was misschien nog wel een stuk beter dan menig andere waterdrager van de Waarden in het Derde Rijk), maar eenvoudigweg omdat ik hem toevallig bijzonder goed kende. Juist doordat wij elkaar vroeger zo vertrouwden, vond ik zijn verandering, zijn desertie, zo fantastisch, zo ongeloofwaardig.'
Gründgens rechtvaardigde op zíjn beurt zijn 'fantastische desertie' met het vaak gehoorde argument: ik bleef in Duitsland om erger te voorkomen, en om individuele mensen in bescherming te nemen.
Dettie