Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Paulo Coelho - De alchemist

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19858 door Nemesis
Paulo Coelho - De alchemist werd gestart door Nemesis
Iemand al dit prachtige boek gelezen?

Wanneer mijn mama mij dit boekje aanraadde, had ik het even moeilijk. Mijn mama zei dat dit boekje mij zou kunnen helpen. Ik dacht zoals vaak: 'yeah right'. Maar inderdaad, het dunne paperbackje was prachtig, vol symboliek en werkte zowaar therapeutisch.

Sindsdien heb ik het al een aantal keer herlezen. Ik blijf het overdonderend vinden.

Nog mensen het al gelezen?

www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity...L_OWNER_ID=666760687

Vele jaren later, staande voor het vuurpeloton, moest kolonel Aureliano Buendia denken aan die lang vervlogen middag, toen zijn vader hem meenam om kennis te maken met het ijs.

// G.G. Marquez - Honderd jaar eenzaamheid //
Laatst bewerkt doorNemesis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19859 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja ik heb het ook gelezen, een van de beste boeken van Paulo Coelho.

Het zet je wel aan het nadenken. Voor mij kwam het over als, iedereen zoekt maar naar geluk terwijl ze niet zien dat het geluk vlakbij voor het grijpen ligt.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19860 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Bij Coelho mislukt de communicatie wat mij betreft totaal. Ik vind het niks..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19863 door Nemesis
Beantwoord door Nemesis in topic Re: bericht

Dettie schreef : Het zet je wel aan het nadenken. Voor mij kwam het over als, iedereen zoekt maar naar geluk terwijl ze niet zien dat het geluk vlakbij voor het grijpen ligt.

Inderdaad, daar komt het verhaal op neer. Maar er valt echt nog veel meer uit te leren vind ik. Ik had het de eerste keer dat ik het las moeilijk met kiezen, en dan lees ik daar een overdonderd citaat:

"Beslissingen zijn niet meer dan het begin. Wanneer je er één neemt, duik je in feite in een machtige stroom, die je meevoert naar een plek waar je nog niet van gedroomd hebt op het moment van je beslissing."

Ik heb het boven mijn bed gehangen! Het heeft mij enorm geholpen dat boekje om alles wat te relativeren toen en het op mij af te laten komen.

Vele jaren later, staande voor het vuurpeloton, moest kolonel Aureliano Buendia denken aan die lang vervlogen middag, toen zijn vader hem meenam om kennis te maken met het ijs.

// G.G. Marquez - Honderd jaar eenzaamheid //
Laatst bewerkt doorNemesis.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19864 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht
Ja "de alchemist" is de reden waarom ik Paulo Coelho ben beginnen lezen. Toen vond ik het ook fantastisch mooi, we hebben er rond gewerkt ook met een groep jongeren van de parochie waar ik vroeger woonde. Helaas heb ik nadien mezelf een overdosis Coelho toegediend: en naar het einde toe vind ik zijn boeken steeds zweveriger en gezochter worden, te gewild "esoterisch". En op een duur komt alles dan pretentieus over (en dat is iets waar ik een hartgrondige hekel aan heb in boeken, en daarbuiten eigenlijk ook wel een beetje). Desalniettemin blijft "de alchemist" een mooi boek, waar er nog voldoende evenwicht is tussen tekst en boodschap...

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19873 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Ik vond het ook een prachtig boekje. Ik heb daarna nog een ander van hem gelezen en toen vond ik het wel genoeg. Dit soort lectuur moet je doseren.
Laatst bewerkt doorberdine.

Tijd voor maken pagina: 0.424 seconden