Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Willem Elsschot - Tsjip (1933) / De leeuwentemmer (1939)

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19819 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Elsschot geeft hier zomaar te kennen dat die Katholieke Kerk ook maar een hoop flauwekul is

Elschot neemt veel op als een hoop flauwekul. Doe maar gewoon dat is al meer dan genoeg.

Dit vond ik nog...

"Voor Elsschot was het schrijven van deze 'eenvoudige familiehistorie' over het huwelijk van Laarmans' dochter Adèle met de Pool Bennek Maniewski en de geboorte van hun zoon Tsjip een experiment: "Mijn bedoeling is geweest een zeer alledaagsche, zo terre à terre mogelijke gebeurtenis door intensiteit lezenswaard te maken. Met andere woorden, van niets iets te maken. Zonder inhoud een boek te schrijven."

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19824 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht

Marjo schreef : Nou ja grappig..het getuigt van een minachting van Het Geloof..

Ik bedoel: Elsschot geeft hier zomaar te kennen dat die Katholieke Kerk ook maar een hoop flauwekul is.

Eigenlijk heb ik me toen ik het las wel een beetje verbaasd, (kan dat zomaar??) maar ik was het ook al weer vergeten.

Marjo, jij hebt zoveel gelezen. De RKKerk en het christelijk geloof zijn toch al eeuwen in de literatuur belachelijk gemaakt. En onlangs nog in Nachttrein naar Lissabon, het mooie boek waaraan ik nu bezig ben.

(trouwens daarin niet op ironische, maar meer pathetische wijze). Deze opmerking van jou verwondert me een beetje. Hg. Pieter

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19825 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ja hij vind het flauwekul, maar door de ironische toon heb ik dat niet als kwetsend ervaren.

Misschien dat het in die tijd wel zo was, en natuurlijk liggen dat soort dingen voor iedereen anders.

Groetjes Wil

(niet Katholiek, wel gelovig)
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19827 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Persoonlijk kwetst het mij ook niet, het verbaast me alleen dat het in die tijd zo opgeschreven werd.

En ik moet zeggen Pieter dat het me nog niet eerder zo opgevallen is, het belachelijk maken van het geloof. In twijfel trekken ja, maar belachelijk??Lees ik er overheen, omdat het mij niets doet? Dat kan..

Bernadet, nu snap ik wat je bedoelt, ik vond het niet hilarisch. het hele boek niet.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19828 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht

Marjo schreef : Persoonlijk kwetst het mij ook niet, het verbaast me alleen dat het in die tijd zo opgeschreven werd.

En ik moet zeggen Pieter dat het me nog niet eerder zo opgevallen is, het belachelijk maken van het geloof. In twijfel trekken ja, maar belachelijk??Lees ik er overheen, omdat het mij niets doet? Dat kan..

Bernadet, nu snap ik wat je bedoelt, ik vond het niet hilarisch. het hele boek niet.

Marjo, het belachelijk maken van het geloof en praktijken daarin is tenminste met Erasmus begonnen, en waarschijnlijk al veel eerder, maar ik ben niet genoeg op de hoogte van Middeleeuwse literatuur of folklore. Ik weet niet hoe oud je bent maar daarna hebben grote schrijvers zoals Voltaire, W.F. Hermans, Maarten 't Hart en vele andere schrijvers en cabaretiers het ook niet direct als een taboe gezien. Denk maar aan Fons Jansen en het duo Henk Spaan/Vermegen. (Popie Jopie) Het is jammer dat het bekende geloof uit het Oosten niet zo in deze traditie staat want daardoor zijn de meeste schrijvers, cartoonisten en cabaratiers uit verstandelijke overwegingen wat terughoudender geworden, waar ik het wel mee eens ben. Al hoop ik dat de absolute vrijheid weer een keer terugkomt en dat iedereen daar dan tegen zal kunnen.( waarschijnlijk een utopie.)

P.S. Door sommige theologen word ik als ongelovige als een psychische afwijking gezien en beschreven, en daar moet ik hartelijk om lachen. :lol:

Pieter (Zie: De psychologie van de atheïst)

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19830 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ha, ja mag een vrouw niet vragen naar haar leeftijd, ook niet indirect..

Ik denk dat het een kwestie is van woorden. Ik vind belachelijk maken erg negatief klinken, maar op de hak nemen niet. En dat ken ik natuurlijk wel, mag ook (ik ben niet gelovig, wel in die zin opgevoed).

Ik zei ook dat ik bij het lezen van Elsschot er niet over gevallen ben, was het al weer vergeten. Pas bij de opmerking van Berdine vroeg ik me af of het niet getuigde van oneerbiedigheid..(of sterker dus) van Elsschot. Zonder dat ik me er persoonlijk aan stoor..
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.490 seconden