Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Willem Elsschot - Tsjip (1933) / De leeuwentemmer (1939)

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19800 door Hendrik
Beantwoord door Hendrik in topic Re: bericht
Kaas is echt een leuk boek. Kort humoristisch een verhaal over een wat sullige man die zich door omstandigheden gedwongen voelt zich bezig te houden met activiteiten die hem eigenlijk niet liggen. (kaas verkopen)

Je krijgt bijna medelijden met dat figuur. Ik denk inderdaad dat hij het jaren '30 beeld van het autoritaire gezinshoofd met de waarheid in pacht behoorlijk op de hak neemt. Zijn tijd ver vooruit.

levende in de wereld van 'Schaduw van de wind' Carlos Ruiz Zafon.
Laatst bewerkt doorHendrik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19811 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Tsjip is uit. Ik begin nu aan De Leeuwentemmer.

Ik vind het een leuk boek. Goed geschreven. Humor. En wat heerlijk hè, zoals ze toen nog geen last hadden van allerlei regels en bureaucratie. Je wisselt gewoon binnen twee weken van trouwlocatie, zelfs als de helft van het bruidspaar de Poolse nationaliteit heeft, en moet het ook nog voor de kerk? Dat kan gemakkelijk op één dag geregeld worden. :shock:

Ik hoop dat de tweede helft me net zo goed bevalt.
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19812 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ha ja berdine, nu je het zegt! Dat was me nog niet eens opgevallen, behalve dat trouwen in de kerk. Bijna hilarisch dat het getrouwde stel dezelfde dag weer voor de deur staat omdat ze eerst ook voor de kerk moeten trouwen.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19814 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht

en moet het ook nog voor de kerk? Dat kan gemakkelijk op één dag geregeld worden.

Inclusief een complete bekering tot het Katholieke geloof.

ik heb ook erg moeten lachen om dit gedeelte, erg grappig.

Groetjes

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19817 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Nou ja grappig..het getuigt van een minachting van Het Geloof..

Ik bedoel: Elsschot geeft hier zomaar te kennen dat die Katholieke Kerk ook maar een hoop flauwekul is.

Eigenlijk heb ik me toen ik het las wel een beetje verbaasd, (kan dat zomaar??) maar ik was het ook al weer vergeten.

"Bijna hilarisch dat het getrouwde stel dezelfde dag weer voor de deur staat omdat ze eerst ook voor de kerk moeten trouwen."

Deze snap ik niet, ik heb het al een paar keer opnieuw gelezen, maar het ontgaat me (Het is al laat..)
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19818 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
De Pool en de dochter zijn die dag voor de wet getrouwd, ze zijn op weg gegaan maar staan 's avonds weer voor de deur, ze moeten eerst ook nog voor de kerk trouwen anders accepteren de poolse ouders het huwelijk niet als geldig.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.618 seconden