Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Tijs Goldschmidt - Een olifant in de Schwebebahn (Samenlees'boek' mei 2007)

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15863 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht

Wat bedoel je met 'de schrijver wil een afspiegeling van de lezer weergeven'??

Ik kan er totaal naast zitten hoor maar toen ik het een eerste keer las voelde ik me verveeld. Wat interesseerden me die stoelen en ontwerpers. Wat interesseerde me heel dat verhaal. Ik wilde eigenlijk weten wat die olifant daar kwam doen en na de korte mededeling dat er een olifant vervoerd was met die kabelbaan was ik nog nieuwsgieriger.

Toen ik het een tweede keer las had ik het vreemde gevoel dat de hoofdpersonage in dat stukje zich ook zo voelde.... Helemaal niet geinteresseerd in de "hoofdzaken" van het verhaal maar meer in het "bijkomstige"...... Hij stelt de vraag ook in de laatste zin:"hoe was het verdergegaan met de olifant".

Dat bedoel ik met die afspeigeling..... In het hoofdpersonage vind je je eigen "gevoel" terug over die korte tekst.....

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15864 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Bedankt voor je uitleg. Ik denk dat je gelijk hebt..al interesseert mij die stoelendans wel, maar dat komt doordat ik er al meer over gelezen heb.

Ik heb intussen de olifant gevonden: in 1950 is er een olifant, Tuffi, van circus Althof in de schwebebahn vervoerd, als publiciteitsstunt voor dat circus. Hij is in de rivier de Wupper terechtgekomen toen hij uit de trein viel/sprong, maar mankeerde niets. Wat schrammetjes..

Zo dat weten we dan ook weer.

www.schwebebahn.de
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15865 door Inge
Bedankt Marjo voor het opzoeken van de informatie. Nu weten we dat ook alweer. Zou dat nu geen mooi verhaal geweest kunnen zijn?

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15866 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Kan me wel terug vinden in Inge. De verveling als onderwerp van deze tekst. Om lezers aan te trekken kun je natuurlijk in zo'n geval beter voor de olifant in de titel kiezen, dan voor simpelweg 'Verveling'. Misschien lees je zo'n tekst wel eerder uit verveling. Wat niet wil zeggen dat de lezer niet op zijn honger blijft zitten. Tenslotte wordt er wel naar een olifant in een heel precaire situatie verwezen.

En misschien kan Marjo nog niets meer vertellen over die stoelendans. Zij heeft mij wel nieuwsgierig gemaakt.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15878 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ha nou, dat zal ik toch eerst dat boek moeten lezen van Zadelhoff. Het is nu nog een kwestie van de klok horen luiden maar die klepel hè..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15880 door Inge

Misschien lees je zo'n tekst wel eerder uit verveling.

Ik vond de titel in ieder geval veelbelovend. Het is dus in ieder geval niet uit verveling begonnen.

Een ander gezichtspunt...... Misschien wil een schrijver hiermee aantonen hoeveel bijkomstigheden een lezer leest uit nieuwsgierigheid??????

Waren we niet allemaal van in het begin benieuwd naar de olifant? En net als je denkt:" ik hou het voor gezien", wordt de anekdote van de olifant verteld dus lees je weer verder..... Benieuwd of je nu meer te weten zult komen...... En weer gaat het over een hoop bijkomstigheden tot aan de laatste zin.

Je blijft inderdaad op je honger zitten maar je hebt ondertussen toch maar die 3 bladzijden gelezen. Kwestie van nieuwsgierig zijn dus......

:lol: :lol: :lol:

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Tijd voor maken pagina: 0.475 seconden