Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Tijs Goldschmidt - Een olifant in de Schwebebahn (Samenlees'boek' mei 2007)

19 jaren 1 maand geleden #15889 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Ga het boek gauw bij de bieb halen dan kan ik ook meelullen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #15890 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
je hoeft niet naar de bieb Mieke.

Het zijn maar 3 bladzijden en je kan het lezen op de site van de DBNL. (zie het eerste berichtje of kijk op de homepage)

Groetjes

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #15892 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: bericht
www.uni-wuppertal.de/wuppertal/schwebebahn/druck_unfall-en.html

Gevaarlijk ding, die Schwebebahn. En over Tuffi wordt hier ook verteld. Gelukkig was hij slechts lichtgewond......

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Laatst bewerkt doorlibrije.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #15925 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: bericht
Het Darwinisme: survival of the fittists, ofwel het overleven van de meest geschikten of best aangepasten. Origineel idee dat ook van toepassing te verklaren op industriële ontwerpen, zoals stoelen. Hoewel er geen sprake is van een letterlijk “natuurlijke” selectie, gaat het wel om een vanzelfsprekende selectie: alleen de ontwerpen die als stoel het best hun doel dienen, zullen uiteindelijk geproduceerd en gebruikt blijven worden.

Maar het ging over de Schwebebahn en de olifant. Ook hier het Darwinisme. Deze olifant begreep beter dan de mensen die hem erin stopten, dat geen enkele Schwebebahn in feite geschikt geacht mag worden voor het vervoeren van olifanten. Dat hij dat besefte en er dus uitsprong, is een voorbeeld van "survival of the fittists": olifanten die dom zijn blijven zitten, zouden waarschijnlijk naar beneden gestort zijn. Tuffi besefte, dat er gesprongen moest worden. Hij was dan ook slechts lichtgewond. Tja en dan is het interessant om te weten hoe het verder is gegaan met deze olifant…… Hij behoorde tot een veelbelovend specimen: zou hij verder geëvolueerd zijn?........

De rest van het verhaaltje ging grotendeels langs mij heen. Maar misschien zit daar ook meer in verborgen, dan we op het eerste oog denken?

Leuk idee, Marjo. Deze tekst.

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Laatst bewerkt doorlibrije.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden - 19 jaren 1 maand geleden #15927 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Er bestaan ook hele theorieën over toeval.

Zijn dingen echt toeval? Zoals in dit stuk over de stoelen geschreven werd. Was die de eerste die de stoel maakte, of nr 2? Of... bedachten ze tegelijkertijd deze stoel. Het toeval van tegelijkertijd dezelfde gedachte hebben.

En gaat het hele verhaal niet over de survival of the fittest?

De olifant die overleeft, die man Rasch die al in de 90 is, het huis dat deels weggeslagen is maar er toch nog is, de buisstoel die qua ontwerp hét ontwerp is maar alleen qua comfort verbeterd wordt.

Ik geloof niet dat het over verveling gaat. De man wilde het Bauhausboek uitlezen maar zijn omgeving was te rumoerig. Ook in het huis trekken allerlei dingen zijn aandacht. Het verhaal straalt geen verveling uit vind ik.

En die olifant... ik denk dat hij gewoon van onderwerp wilde veranderen omdat over die Mart Stam gezegd was wat er gezegd moest worden.

hier een link over Schlemmer en het triadisch ballet

proto4.thinkquest.nl/~kld011/dansmaar/vo...p?voorstelling_id=36

Dettie
Laatst bewerkt 19 jaren 1 maand geleden doordettie.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #15931 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik vind het heel grappig dat er zoveel over deze tekst gezegd kan worden!! Had het echt niet verwacht!

Een olifant die beseft dat hij moet springen??? Da's een goeie! Denk je niet dat het beest gewoon bang was, daar zwevend in de lucht?

Wie weet leeft hij nog! Olifanten worden oud toch, en hij was toen nog jong.

Oja, dat triadisch ballet, dat wilde ik ook nog opzoeken..hebben we hier ook een verband met de stoelen, met architectuur? Of misschien met Darwinisme? Dat weet Jannie dan wel te vinden!
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.446 seconden