Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Adriaan van Dis - KliFi

Lees meer
4 jaren 10 maanden geleden #99240 door Willeke
Beantwoord door Willeke in topic Re: Adriaan van Dis - KliFi
De afgelopen dagen dit boek gelezen. Ik moest er even inkomen, even doorkrijgen hoe we vanuit de schrijver meekijken in zijn hoofd en in de tot stand koming van het boek, maar daarna had het me zijn greep. Je voelt de urgentie waarmee het geschreven is, Dettie schreef het al, als van Dis de corona periode niet zou overleven, wilde hij in ieder geval dít boek nog geschreven hebben.

Ik vond het in zekere zin wel beangstigend om te lezen, wat precies de bedoeling is natuurlijk. Alles wat hij schrijft, op alle fronten eigenlijk, voelt helemaal niet zo ver weg. Nu deze zomer er om ons heen zoveel klimaatrampen gebeuren voel je letterlijk dat alles ontzettend hard verschuift en dat we zomaar in een scenario als in het boek terecht kunnen komen. En de corona crisis heeft ons nog duidelijker dan al het geval was ook laten zien hoe populisten proberen een slaatje te slaan uit rampen die ontstaan. En de overwinning ervan, ook als er geen sprake van is, claimen voor hun eigen glorie.

Het was fijn inderdaad dat er af en toe wat lucht ingeblazen werd door humor en ironie. Anders zou het een topzwaar boek zijn geworden, en dat is het nu zeker niet.

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 10 maanden geleden #99271 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Adriaan van Dis - KliFi
Nu wil ik al steeds reageren en het komt er maar niet van, shame on me.

Ja Van Dis heeft een bepaalde manier van schrijven waardoor je niet echt dichtbij komt, hij schrijft vaak met een soort ingebouwde reserve. Dat is altijd even wennen voordat je gepakt wordt door het boek. Maar dan heeft hij je toch beet tot het einde.

Het verhaal was bijzonder door alle personages die opgevoerd werden, een mix van een maatschappij. Het erge was natuurlijk 'De kuil' waar iedereen in gedumpt werd die buiten de 'doorsnee' boot viel. Het is schrijnend om dat te lezen, want dat gebeurt nu al natuurlijk, alleen niet in een letterlijke maar wel figuurlijke kuil.

Ik vond het een heel knap boek, juist door de mix van bloedserieus en humor.

Dettie

Lees meer
4 jaren 10 maanden geleden #99272 door Willeke
Beantwoord door Willeke in topic Re: Adriaan van Dis - KliFi
Ja die "kuil" waar iedereen gedumpt werd raakte erg, en zonder dat hij al te expliciet uitlegt begreep je inderdaad wat hij bedoelt, en ook dat hij verwijst naar iets dat nu ook al gebeurd.

Het is een boek wat nog flink nawerkt in mijn hoofd, het heeft flink indruk gemaakt. Ik denk ook doordat het een thema was waar deze zomer met al zijn overstromingen en bosbranden toch al flink aanwezig is in mijn hoofd.

<t></t>

Lees meer
4 jaren 10 maanden geleden #99276 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Adriaan van Dis - KliFi
Ja door die bosbranden en overstromingen wordt de inhoud van dit boek bijna bevestigd, wat best eng is.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.431 seconden