Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gustave Flaubert: Madame Bovary

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #14854 door marjo
Gustave Flaubert: Madame Bovary werd gestart door marjo
Herleesboek. Wel de moeite waard, maar toch..

De roman draait om de vrouw van een dokter, Emma Bovary, die regelmatig overspel pleegt en boven haar stand leeft om zo de banaliteiten en de leegheid van het provinciale leven te ontsnappen. Ook al is het basisverhaal in wezen simpel, zelfs archetypisch, de ware kunst van de roman ligt in de details en verborgen patronen. Flaubert was berucht om zijn drang naar perfectie in zijn schrijven en beweerde altijd op zoek te zijn naar le mot just (het juiste woord). (wikipedia)

Ik heb dit boek herlezen, en vind het maar een tam boek. Onvoorstelbaar dat hier zoveel ophef over is geweest. De scene waarvoor Flaubert onder andere is aangeklaagd -een rondrit in een rijtuig met gesloten gordijnen, daarbij was me niet eens duidelijk wat er precies de bedoeling van was.

En tja, dat een schrijver streeft naar perfectie, dat merk je als lezer niet. Je leest immers alleen het eindresultaat.

Dat is dus duidelijk een gedateerd boek, al blijft het nog mooi om te lezen.

Marjo
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #14864 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik heb het hier geplaatst marjo. Het is te kort om te plaatsen.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #14866 door PetraO.
Beantwoord door PetraO. in topic Re: bericht
Toch wil ik dit boek wel eens lezen. Het verhaal ken ik wel, want het is ook verfilmd, maar ik wil wel eens zien wat Flaubert onder perfectie verstaat.
Laatst bewerkt doorPetraO..

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #14868 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik verwachtte dat al Bernadet, had het eigenlijk zelf wel kunnen doen.

Petra, hoe moet je dat ontdekken of een zin perfect is? Ik zie dat niet..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #14870 door PetraO.
Beantwoord door PetraO. in topic Re: bericht
Ik zou het ook niet weten en waarschijnlijk is het ook niet te bepalen. Maar je kan wel zien, hoop ik dan, wat Flaubert zelf onder perfectie verstaat.
Laatst bewerkt doorPetraO..

19 jaren 3 maanden geleden #14887 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Het is al heel lang geleden, dat ik Madame Bovary nog gelezen heb, maar aangezien ik mij voorgenomen heb, terug wat meer Frans te lezen, lijkt mij dit in ieder geval een goede gelegenheid het eens te herlezen. In ieder geval, nu zou zo'n boek geen schandaal meer verwekken. Zelfs al wordt er af en toe eens iets geïnsinueerd, lijkt mij dit toch nooit aanstootgevend (ik weet niet hoe dit in de film is geïnterpreteerd, dus daar spreek ik mij niet over uit). Er zijn wel boeken die directer zijn. Perfectie is moeilijk te definiëren lijkt mij. Wat voor de ene perfect is, kan voor de andere de grootste banaliteit zijn.

Tijd voor maken pagina: 0.519 seconden