Hulpbehoevend: ik bedoel twee kleine jongetjes, volgens de foto die Tanneke heeft. Een klein meisje dat in de zandbak plast, en Phineas. Ik bedoel dus letterlijk hulpbehoevend, verzorging behoevend, baby en peuters.
Het boek: Dettie, als je maar één baby hebt van een paar dagen (weken) oud dan heb je totaal geen tijd voor jezelf en al helemaal niet 's nachts. Het is godsonmogelijk om vier kinderen in de peuter- kleuterleeftijd te hebben en ook nog een smetteloos huis (er wordt met eten gesmeten en de baby poept de vitrage onder) 's nachts een boek te schrijven (hoofdstuk Johannes denk ik, zijn eerste nacht).
Idem dito het werken in de tuin: met dat stel kleintjes heb je ook geen tijd om beginnende berenklauw uit de tuin te pulken. Bovendien is berenklauw niet echt gevaarlijk als het nog zo klein is dat het amper boven de tegels uitkomt (als er al berenklauw in je tuin groeit, wat zeer onwaarschijnlijk is.) Je hebt zeker nog nooit een groot feest gegeven? Dan heb je het druk genoeg met de normale voorbereidingen, laat staan met al die kleintjes, zonder badkamer!, om ook nog op je gemak in de tuin te gaan werken. De visite komt niet pas, maar ál om 14.00 uur!
En inderdaad uiteindelijk rookt hij een sigaret, maar dan staat hij al een aantal dagen droog. Dat bedoel ik. Hij heeft al dagen niet gerookt.
Dat koffiezetapparaat, vooruit, dat kan dan, ook al heb ik gelezen dat hij als een kluizenaar op een weiland woont aan de rand van een bos, maar een accu kan.
Nee, juíst omdat de onwaarschijnlijke details mij opvielen, heb ik er niet overheen gelezen, maar zijn ze mij steeds meer op gaan vallen. En er zijn legio dingen die ik niet noem, omdat je er met een kronkel wel een verklaring voor kunt bedenken.